خواص دارویی میوه انبه را بهتر بشناسید


هنگام خوردن انبه شیرین و خوشمزه در هرفصل، شاید به خواص آن برای سیستم ایمنی فکر نکرده ايد. انبه پادشاه میوه ها است. بجز طعم شیرین و لذیذ بودن، انبه سرشار از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان است که سلامت شما را تضمين می کند. دهه های زیادی است که از انبه برای تسکین معده استفاده می شود. همانند پاپایا، حاوی آنزیم های خاصی است که در آرام کردن معده موثراست. با گسترش یافتن محبوبیت انبه، خیلی از تولید کنندگان غذا، فرآورده هايي مانند ژله، مربا، شربت، ترشی، سس و ادویه انبه به بازار ارائه دادند.

انبه، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصرف آن می بایست پوست آن را جدا و از گوشت استفاده کرد. پوست انبه برای معده انسان ممکن است مضر باشد و باعث بروز حساسیت های دستگاه گوارشی شود. انبـه یا مانگو در بیشتر سالادها، نوشیدنی ها، آب میوه ها، شربت ها، ترشی ها و بستنی ها به عنوان طعم یا رنگ دهنده استفاده می شود.

همچنین از انبـه برای درست کردن انواع شیرینی ها و کیک نیز استفاده می شود. در برخی از کشورهای برای پختن غذا نیز از انبـه استفاده می شود. در مکزیک انبـه در تهیه سس خیلی کاربرد دارد. همچنین در هند نیز از خشک شده آن به عنوان ادویه برای چاشنی غذایی استفاده می گردد. در ادامه به خواص انبه اشاره خواهیم کرد.

خواص انبه برای سلامت بدن

همان طور که ملاحظه کردید انبـه دارای مواد مغذی فراوانی در خود است که شما می توانید از آن در جهت افزایش سلامتی خود استفاده کنید. از جمله خواص انبه عبارت اند از:

سلامت قلب

یکی از خواص انبه این است که در کاهش چربی بدن و کنترل قند خون مؤثر است. با توجه به گزارش های علمی منتشر شده از انبه، وجود مواد معدنی و فیتوکمیکالی در انبـه تأثیرات مثبتی بر روی چربی بدن و گلوکز دارد. انبه همچنین دارای بتاکاروتن است. آنتی اکسیدان قوی که در کاهش فعالیت رادیکال های آزاد بدن نقش به سزایی دارد و از بروز بیماری های قلبی و عروقی به مقدار زیادی جلوگیری می کند.

دوست دیابتی ها

مصرف نصف انبـه بر اساس تحقیقات انجام شده به واسطه داشتن فیبر، منگیفرین و مواد فیتوکمیکالی موجب کاهش سطح قند خون در افراد بزرگ سال به میزان زیادی در طول مصرف 12 هفتگی شده است. لذا می توان گفت خوردن انبه روزانه یا به صورت مرتب می تواند باعث کاهش قند خون و کمک به افراد دیابتی باشد. در پژوهش دیگری، ثابت شده که عصاره پوست انبـه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده قند خون است البته خوردن پوست انبه برای افرادی که معده حساس دارند توصیه نمی شود. بر اساس مطالعات ژاپنی ها مصرف انبه برای دیابتی های نوع 2 مفید است.

کاهش وزن

انبـه دارای خاصیت کاهش وزن نیز هست. مطالعات نشان داده است که مصرف انبه موجب کاهش وزن افراد نیز می شود اما این ویژگی بیش از درون میوه به بیرون و پوست انبـه مربوط است. مواد فیتوکمیکالی بر روی پوست انبه وجود دارد که موجب افزایش سوخت چربی ها در بدن می شود و لاغری هر چه بیشتر را نتیجه می دهند.

مطالعه دیگری بر روی پوست انبه انجام شده است که نشان از کاهش وزن بیشتر با مصرف مداوم پوست انبه به صورت های گوناگون بوده هست.

البته می توان گفت مصرف میوه و گوشت انبه نیز به واسطه داشتن فیبر کافی می تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود.

فیبر از جمله ترکیباتی در بدن است که اشتهای کاذب و همچنین سرعت دفع صفرا را افزایش می دهد و موجب کاهش مصرف غذا و افزایش مصرف چربی های مضر برای بازسازی صفرای از دست رفته می شود. لذا اگر رژیم لاغری پیش گرفته اید، از مانگو برای لاغر شدن بیشتر استفاده کنید.

ضد سرطان

یکی از خواص انبه این است که دارای مواد مغذی به مانند کاروتنوئید، اسید اسکوربیک، ترپنوئید و پلی فنول است که همگی آن ها خاصیت ضد سرطانی به انبـه می دهند. انبـه همچنین دارای انتی اکسیدان های فراوانی است که منحصر به فرد بوده و در میوه و سبزی های دیگر وجود ندارند. مطالعات انجام شده در امریکا سال 2010 خاصیت ضد سرطانی بودن انبـه را تائید کرده است.

خاصیت ضد سرطانی بودن انبـه مربوط به منگیفرین نیز می شود، ترکیبی که عمدتاً در میوه ها وجود دارد. در سال 2015 بر اساس مطالعات خاصیت ضد سرطان سینه بودن انبـه اثبات شد. همچنین مصرف انبـه از پیشروی سرطان های کولون، کبد و سایر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

کاهش کلسترول خون

بدن انسان دارای دو نوع کلسترول مفید و مضر است. وجود کلسترول مفید در بدن لازم است اما کلسترول های مضر باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می شوند. لذا باید سطح کلسترول مضر را تا حد زیادی کاهش داد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مانگو دارای پکتین فراوانی است که در کاهش سطح کلسترول مضر بدن مؤثر است. منگیفرین ماده دیگری در انبه هست که در موش های آزمایشگاهی سطح کلسترول خون را به میزان زیادی کاهش داد و موجب افزایش سطح کلسترول خوب بدن نیز شده است.

بهبود روابط جنسی

این میوه غنی از ویتامین E است. ویتامینی که به افزایش دهنده کیفیت روابط جنسی نیز شهرت دارد. در مطالعات انجام شده ترکیبی از ویتامین ای و بتاکاروتن به منظور افزایش سلامت اسپرم مردانه مورد استفاده قرار گرفت که پاسخ دهی خوبی داشت. این ترکیبات موجب کاهش صدمات وارد شده به اسپرم و افزایش احتمال بارداری شد.

روی یکی دیگر از مواد معدنی مهمی است که در بارداری زنان و مردان نقش اساسی بر عهده دارد و انبه به مقدار کافی روی در خود ذخیره دارد.

هضم بهتر غذا

فیبر موجود در مانگو یا انبـه موجب بهبود جریان مواد غذایی درون روده و معده می شود. وجود فیبر در غذا، افزایش سلامت باکتری های درون روده را نیز به دنبال دارد و از بروز یبوست به میزان زیادی جلوگیری می کند. همچنین انبه دارای آنزیم های خاص گوارشی است که پروتئین را تجزیه و به هضم غذا در سیستم گوارشی کمک می کند.

خواص انبه برای مو

انبـه منبع غنی از ویتامین ث است. از این رو تولید کلاژن برای داشتن موهایی سالم تر به واسطه مصرف انبه بهبود پیدا خواهد کرد. اگر رنگ موهای شما مدتی است که کدر شده، به شما توصیه می کنیم از ماسک مو انبـه یا خود میوه انبـه استفاده کند. وجود ویتامین آ کافی در انبـه موجب درخشان تر شدن موهای شما می شود. میوه های زرد رنگ به واسطه داشتن بتاکاروتن از ریزش مو نیز جلوگیری می کنند.

بارداری سالم تر

یکی از خواص انبه این است که غنی از آهن، ویتامین ث، آ و ب 6 است که همگی برای داشتن بارداری سالم تر برای زنان لازم و ضروری است. ویتامین آ از بروز عفونت در جنین و مشکلات بینایی به مقدار زیادی جلوگیری می کند.

بهبود آسم

اگر یکی از اعضای خانواده شما آسم دارد، انبه می تواند به عنوان بهبود دهنده سلامت او عمل کند. انبه دارای ویتامین ث کافی برای کاهش عوارض جانبی آسم است. هرچند هنوز مطالعات کافی در مورد رابطه آسم و انبه انجام نشده است اما شما می توانید از این میوه پرسود و بدون ضرر استفاده کنید.

خواص انبه برای پوست

پوست بزرگترین ارگان بدن است و ما به ندرت مراقبت خوبی از آن انجام می دهیم. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف مانگو می تواند موجب کاهش آسیب های ناشی از عوامل محیطی روی پوست شود. بطوریکه گزارش شده است، خوردن انبه باعث کاهش واکنش های رادیکالی روی پوست و پیری زودرس می شود.

همان طور که تا به اینجا متوجه شده اید انبه دارای بتاکاروتن و ویتامین آ فراوان است. مطالعات بر روی این دو ماده نشان داده که موجود آن ها برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. بتاکاروتن محافظ پوست در برابر نور و ویتامین آ عاملی برای کاهش تولید چربی در سلول های پوستی است. هر دو این عوامل از بروز چروک های عمیق روی پوست و تولید آکنه های مزمن جلوگیری می کنند.

انبـه از جمله مواردی است که در بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و ماسک های فراوانی برای پوست از آن ساخته می شود.

بهبود سلامت بینایی

خاصیت انبـه برای چشم به عنوان یکی از ظریف ترین اندام های بدن باور نکردنی است. ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در انبه باعث بهبود سلامتی چشم و افزایش قدرت دید می شود. کمبود ویتامین آ در برخی موارد موجب بروز نابینایی در افراد نیز شده است. بر اساس گزارش های علمی منتشر شده از ویتامین آ و مانگو، مصرف این ماده مغذی موجب بهبود سلامت شبکیه چشم و افزایش سلامتی عمومی چشم شده است.

چشم انسان دارای دو آنتی اکسیدان بسیار مهم به نام های لوتئین و زاکسانتین است. کاهش هر یک از این آنتی اکسیدان ها احتمال بروز واکنش های رادیکالی بر روی چشم را افزایش می دهد. خوشبختانه شما با مصرف انبـه می تواند از کاهش زاکسانتین به میزان زیادی جلوگیری کنید.

مغزی سالم تر

یکی از خواص انبه این است که دارای ویتامین ب 6 و آهن است لذا به عنوان یکی از میوه های مؤثر در سلامتی مغز شناخته می شود. آهن به عملکرد عادی مغز و ویتامین ب 6 عاملی برای پیشرفت ادراکی مغز است.

بر اساس تحقیقاتی که در کشور هند انجام شده است مصرف انبه موجب افزایش حافظه و بهبود سلامت سلول های عصبی در مغز می شود.

فشار خون متعادل

یکی از خواص انبه این است که غنی از کلسیم است. ماده ای کلیدی که موجب کاهش فشار خون می گردد. در گزارش های منتشر شده از تحقیقات علمی، پتاسیم موجود در انبـه نیز به نوعی از بروز اختلال در فشار خون جلوگیری می کند.

درمان اکنه

حتما برای شما جالب است بدانید انبه با سلامت پوست ارتباط نزدیکی دارد. این میوه موجب شادابي و شفافیت پوست می شود و رنگ پوست را روشن می کند. شما براحتی می توانید با قرار دادن این میوه در برنامه غذایی خود بطور منظم، زیبایی خود را بیشتر کنید.

انبه با باز کردن منافذ بسته پوست، در درمان اکنه موثر است. باز کردن منافذ مسدود شده پوست موثرترین روش برای برطرف کردن آکنه می باشد. برای بهره مند شدن از اين خاصیت، نیازی به خوردن روزانه انبه نیست، فقط کافی است مقداری از این میوه را برای ده دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس صورت را بشویید.

درمان آنمی

انبه سرشار از آهن است و برای افراد مبتلا به آنمی مفید است. مصرف منظم و متعادل انبه می تواند تعداد گلبول های قرمز خون بدن را اقزایش دهد و آنمی را برطرف کند.

ارتقا ایمنی

همانطور که قبلا اشاره شد، انبه مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است که کاروتنویید قوی محسوب می شود. این عنصر به ارتقاء سیستم ایمنی کمک می کند و سیستم را در برابر باکتری ها و توکسین ها مقاوم می سازد. بتاکاروتن اضافی هم در بدن به ویتامین A تبديل می شود. ویتامین A آنتی اکسیدان دیگری است که ایمنی مازاد بهمراه دارد و از سیستم های داخلی بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابرین انبه انتخاب بسیار خوبی برای قرار دادن در رژيم غذایی روزانه می باشد.

عوارض مصرف انبه

قبل از خوردن انبه پوست آن را جدا کنید ، زیرا باعث حساسیت می شود.

افرادی که طبع گرم دارند، در مصرف انبه نباید زیاده روی کنند.

مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد .

این میوه در افراد دیابت ی با احتیاط مصرف شود زیرا با خوردن این میوه نیاز به انسولین افزایش پیدا می کند .

به دلیل وجود اسیدآناکاردیک در انبه کسانی که به پلاستیک خام حساسیت داشته باشند، به انبه و انبه کال هم حساسیت خواهند داشت.

پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود .

برای رسیده کردن انبه برخی ازفروشندگان از کاربید کلسیم استفاده می کنند که باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می شود به همین علت استفاده از انبه ارگانیک بهتر است اما اگرنتوانستید انبه ارگانیک بخرید یک شب قبل از مصرف انبه را در آب خیس کنید و قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید .

ازآنجاکه انبه از خانواده ی پسته یا بادام هندی است، اگر به پسته یا بادام هندی آلرژی دارید، احتمالا باید از انبه اجتناب کنید.

انبه همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی اوروشیول است که ممکن است باعث بروز درماتیت در افراد حساس شود.

انبه پتاسیم زیادی دارد. اگر کلیه های تان به خوبی کار نمی کنند، بهتر است مراقب باشید. پتاسیم بیش ازحد اگر کشنده نباشد، ممکن است خطرناک باشد، چون کلیه ها ممکن است در خارج کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.

انبه در تأثیر قرص های وارفارین اختلال ایجاد می کند، اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.

همچنین بخوانید:

طریقه نگهداری از انبه چگونه باید باشد

1 . انبه را یک تا دو هفته در انباری و تا سه روز می توان در یخچال نگهداری کرد .

2 .انبه های سفت و سبز را در یک کیسه ی کاغذی به رنگ قهوه ای قرار دهید تا بعد از گذشت چند روز برسد.

3 . انبه را همچنین می توانید فریز کنید. انجماد آن ها باعث می شود که پوست شان سیاه شود، اما گوشت داخلی در وضعیت خوبی باقی می ماند .

4 . انبه را می توانید به طور کامل یا به صورت قطعات خردشده فریز کنید. هنگام فریز کردن انبه های خردشده، کمی شکر روی میوه ی خرد شده بپاشید و به آرامی با یک قاشق چوبی مخلوط کنید تا شکر در آب خود میوه حل شود.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه انبه

مواد لازم :

انبه :2عدد رسیده

آب :یک فنجان

شکر :دو قاشق غذاخوری

یخ کوچک : چند تکه

طرز تهیه :

انبه ها را بشویید و پوست آن ها را بکنید.هسته وسط آن را در بیاورید و به صورت قطعات کوچک برش بزنید.

سپس به همراه تکه های یخ داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و به همراه آب و شکر خوب هم بزنید تا مخلوط شربت شما صاف و یکدست شود.شربت انبه را در لیوان دلخواهتان بریزید و نوش جان کنید.

منبع: doctorkhob


[ بازدید : 87 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 7 مرداد 1399 ] [ 15:11 ] [ salamat ]