شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

دکتر سلام

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

مزوتراپي چيست و چه كاربردي دارد؟

مزوتراپي يكي از روش‌هاي درماني موضعي پوست است كه كاربردهاي متنوعي دارد. روشي معروف در سطح جهاني كه مي‌تواند به درمان كم آبي پوست، چين و چروك‌هاي سطحي، سلوليت و ريزش مو كمك كند. در اين مقاله هرچه كه لازم است از اين تكنيك بدانيد را گفته‌ايم.

مزوتراپي چيست؟

مزوتراپي يكي از روش‌هاي درماني و زيبايي پوستي است و در دسته‌ي شيوه‌هاي تزريقي قرار مي‌گيرد. يعني در اين روش مواد ويژه‌اي با خاصيت درماني به زير پوست تزريق مي‌شود. اين مواد خاص با توجه به مشكل شما تعيين مي‌شوند. مواردي همچون عصاره‌هاي گياهي، ويتامين‌ها و آنزيم‌ها، داروها و هورمون‌ها از جمله مواردي هستند كه در طي مزوتراپي به صورت موضعي به درون پوست تزريق مي‌شوند.

علل و راه هاي درمان چروك شدن پوست صورت

لايه مياني چيست؟اگر بخواهيم خيلي ساده بگوييم، پوست از سه لايه اپي‌درم (روپوست)، درم و هيپودرم تشكيل شده است:


اپي‌درم سطحي‌ترين لايه‌ي پوست است كه از سلول‌هاي شاخي و مرده تشكيل شده. اين لايه حدود ۱ ميلي‌متر ضخامت دارد و سلول‌هايش مدام در حال تقسيم، مرگ و ريختن از روي پوست هستند.درم (Derma) لايه‌ي مياني پوست بوده كه از بافت پيوندي انعطاف پذير تشكيل شده است. درم حاوي رشته‌هاي پروتئيني كلاژن، الاستين و هيالورونيك اسيد است. اين رشته‌هاي پروتئيني باعث سفتي، حفظ رطوبت و انعطاف پذيري پوست مي‌شوند.

وقتي سن ما زياد مي‌شود، مقدار اين رشته‌ها كم شده و در نتيجه پوست شل، كدر و خشك مي‌شود. فوليكول‌هاي مو، غدد چربي و غدد عرق نيز در اين لايه قرار دارند.هيپودرم يا بافت زيرپوستي عمقي‌ترين لايه‌ي پوست است كه از بافت چربي و پيوندي تشكيل شده است. اين لايه وظيفه دارد كه درم را به ساختارهاي زيرين (عضلات) متصل كند.نازيلا آسال هنگام مزوتراپيچگونه به درم دسترسي پيدا مي‌كنيم؟پس تا اينجا متوجه شديم كه مزوتراپي يك روش خاص براي دسترسي به درم يا لايه‌ي مياني پوست است.

در حالت عادي روپوست يا اپي‌درم به طور كامل روي پوست را مي‌پوشاند و به ندرت چيزي از آن عبور مي‌كند. مثلاً در بين عناصر طبيعي، تنها جيوه (كه يك فلز بسيار سمي است) قدرت عبور از اپي‌درم را دارد. پس داروهاي موضعي خيلي سخت مي‌توانند به اپي‌درم نفوذ كرده و به لايه‌ي مياني (درم) برسند.
در مزوتراپي براي رسيدن به لايه‌ي مياني مجبوريم از سوزن استفاده كنيم. البته روش‌هاي بدون سوزن (Needle Free) هم براي مزوتراپي موجود هستند كه سازوكار ديگري دارند. ولي به صورت رايج براي مزوتراپي از سوزن‌هاي بسيار نازك و كوتاهي استفاده مي‌شود.


مثلاً براي مزوتراپي پوست سر و درمان ريزش مو، مي‌توانيم داروي ماينوكسيديل را مستقيم به لايه‌ي درم بفرستيم. ماينوكسيديل در حالت عادي به سختي از اپي‌درم رد مي‌شود. براي همين ماينوكسيديل استفاده شده در مزوتراپي اثر بهتري نسبت به استفاده‌ي موضعي دارد.


تاريخچه مزوتراپياين روش درماني سابقه‌ي زيادي در پزشكي سنتي و مدرن دارد. اولين استفاده‌ها از اين روش به قرن ۱۲ ميلادي و كشور فرانسه باز مي‌گردد. در آن سال‌ها آمبروز پاره (پزشك دربار فرانسه) با استفاده از سوزن، سوراخ‌هايي روي پوست ايجاد مي‌كرد و داروهاي گياهي را روي سوراخ‌ها مي‌ريخت تا بهتر جذب پوست شوند.


مزوتراپي به شكل امروزي و مدرن توسط پزشك فرانسوي ديگري در سال ۱۹۵۲ معرفي شد. دكتر ميچل پيستور براي درمان بيماري آسم تزريق وريدي دارويي به نام پروكائين را تجويز مي‌كرد. وي بعد از مدتي ديد كه ريزش موي برخي بيماران بهبود يافته است. دكتر پيستور براي درمان ريزش موي برخي از بيماران، پروكائين را به صورت زير پوستي تزريق مي‌كرد. وي نهايتاً در سال ۱۹۷۶ نام روش ابداعي خود را «مزوتراپي» گذاشت.


امروزه مزوتراپي يكي از روش‌هاي درماني و جوانسازي مشهور در جهان و به ويژه اروپا است. البته در كشورهايي مثل انگليس يا آمريكا به اندازه‌ي فرانسه طرفدار ندارد ولي شناخته شده است.
مزوتراپي و فوايد آناثرات و فوايد مزوتراپيپيش از اين كه به سراغ كاربردهاي مزوتراپي برويم بايد ببينيم كه اين روش چه تاثيري بر پوست مي‌گذارد و چگونه به ما كمك مي‌كند.


مزوتراپي بر هر سه لايه پوست اثر مي‌گذارد. اثرات درماني اين روش بر روپوست، لايه‌ي مياني و همچنين بافت‌هاي پيوندي زيرين پوست مشاهده مي‌شود. همين مسئله باعث شده كه كاربردهاي متنوعي داشته باشد و براي درمان ريزش مو، سلوليت و موارد ديگر موثر باشد.


فوايد مزوتراپي را مي‌توان به دو بخش تقسيم كرد، يكي فوايد ناشي از مواد تزريق شده به پوست و ديگري تاثير سوراخ‌هاي بسيار ريز ايجاد شده توسط سوزن. بگذاريد با فايده‌ي دوم شروع كنيم كه براي بيشتر خوانندگان ناشناخته است.


ريزآسيب‌هاي مفيديكي از فوايد بسيار جالب مزوتراپي، اثري است كه ريزآسيب‌هاي ايجاد شده توسط سوزن‌هاي نازك مورد استفاده در اين روش بر پوست مي‌گذارند. سوزن تا عمق متوسط در پوست فرو مي‌رود و آسيبي جزئي به آن وارد مي‌كند. اين آسيب باعث مي‌شود كه فرآيندهاي ترميمي پوست فعال شوند.


با فعال شدن فرآيندهاي ترميمي پوست، سلول‌هاي پوستي سالم شروع به ساخت و ترشح كلاژن، فاكتورهاي رشد، پروتئين‌هاي بين بافتي و مواد ديگر مي‌كنند. رگ‌هاي خوني جديدي شكل مي‌رد و سلول‌هاي بنيادي به سمت نواحي آسيب ديده حركت مي‌كنند.
مجموعه وقايعي كه در بالا توضيح داديم به جوانسازي پوست و درمان مشكلاتي مثل ريزش مو كمك مي‌كنند. بخش عمده‌اي از اثرات درماني اين روش به خاطر همين آسيب‌هاي جزئي و كنترل شده‌ است.


دارورساني، آبرساني و تغذيههمانطور كه اشاره كرديم در جريان مزوتراپي موادي به درون پوست تزريق مي‌شوند. محلول تزريق شده در اين روش را اصطلاحاً كوكتل مي‌نامند. فرمول كوكتل بسته به نياز شما تعيين مي‌شود. مثلاً براي درمان ريزش مو، كوكتل مزوتراپي را به شكلي تركيب مي‌كنند كه حاوي داروهاي ضد ريزش و مواد غذارسان به فوليكول‌هاي مو باشد.


مزوتراپي و راه هاي درمان بوسيله مزوتراپي
برخي از موادي كه به طور معمول در كوكتل‌هاي مزوتراپي يافت مي‌شوند در زير فهرست شده‌اند:


داروها:

اتساع دهنده عروق: داروهايي مانند بوفلومديل كه باعث افزايش خونرساني به ناحيه‌ي تحت درمان مي‌شوند. اين مواد ايمن و بي‌خطر هستند.بي‌حسي موضعي: داروهايي مانند ليدوكائين و پروكائين كه علاوه بر بي‌حسي، اثرات ضدالتهابي نيز دارند.

داروهاي هورموني: اين موارد بيشتر در كوكتل‌هاي مزوتراپي مو استفاده مي‌شوند. داروهايي مثل فيناسترايد يا سيپروترون استات با مهار گيرنده‌هاي هورموني، اثر هورمون‌هاي جنسي كه باعث ريزش مو مي‌شوند را مهار مي‌كنند.

كلسي تونين: يكي از هورمون‌هاي طبيعي بدن كه باعث بهبود خونرساني، تغذيه فوليكولي و تغذيه پوستي مي‌شود.داروهاي مغذي: موادي مانند سيليكون كه به طور طبيعي در پوست و موي ما وجود داشته و نقش ساختماني مهمي دارندال‌-كارنيتين: ماده‌ي تجزيه‌كننده چربي‌ها كه براي درمان سلوليت استفاده مي‌شود.

ويتامين‌ها:ويتامين ب ۵: يكي از ويتامين‌هاي خانواده ب يا B كه در تقسيم سلولي و بهبود بافت پوستي نقش مهمي ايفا مي‌كند.بيوتين: اثري مشابه ويتامين ب ۵ دارد. كمبود بيوتين باعث پوسته پوسته شدن و ريزش مو مي‌شود. اين ويتامين در تنظيم ترشح غدد چربي پوستي نيز موثر است.

ويتامين ث: آنتي اكسيدان مفيد و يكي از موادي كه توليد كلاژن را تحريك مي‌كند.ويتامين آ: كلاژن سازي را تحريك كرده و دارو رساني به پوست را بهبود مي‌بخشد.

مواد معدني: عناصري مانند مس، سلنيوم، فسفر، روي (زينك) بر سلامت و شادابي پوست و موي ما موثر هستند.

ساير مواد:

سديم پيروات: براي بهبود حالت كدر و خسته‌ي پوست، تاثيرات ضدپيري و رفع لكه‌هاي پوستگليكوليك اسيد: ماده‌ي سفيد كننده براي بهبود اسكارها، لكه‌هاي تيره و ترك‌هاي پوستي.

كافئين: در محلول‌هاي ليپوليتيك استفاده شده و در درمان سلوليت و ريزش مو موثر است.ساير مزاياي مزوتراپيهزينه مناسب نسبت به تاثيرات درمانيروشي كم‌تهاجمي و بدون جراحيبدون نياز به بيهوشي و بدون درددوره‌ي ريكاوري كوتاه و بدون نياز به مراقبت‌هاي خاص بعد از درمانعوارض جانبي و خطرات محدودمزوتراپي و عوارض ناشي از آن چيست ؟

عوارض جانبي و خطرات مزوتراپيدر مزوتراپي به علت اين كه دارو به شكل موضعي و دقيقاً در محل دچار مشكل تزريق مي‌شود، عوارض جانبي نادر و محدود هستند. برخي عوارضي كه تا كنون گزارش شده‌اند عبارت‌اند از:
واكنش آلرژيك يا حساسيت به داروها و مواد تزريق شده به پوست – حساسيت‌ها ممكن است بلافاصله يا بعد از مدتي نمايان شوند. معمولاً خفيف بوده و نادر هستند.يكي از مواد استفاده شده در مزوتراپي به اسم ليستين گاهي باعث التهاب و ورم موضعي مي‌شود.

عفونت‌هاي پوستي -اين عارضه بيشتر ناشي از خطاي كادر درماني و گاهي به دليل عدم رعايت مراقبت‌هاي بعد از درمان توسط بيمار است.ظاهر شدن لكه‌هاي تيره يا روشن در محل تزريقاتكبودي و خون مردگي در محل تحت درمانايجاد زخم، اسكار يا بدشكلي در محل تحت درمانالتهاب بافت چربي زيرپوستيتقريباً همه‌ي اين عوارض و خطرات نادر هستند و تنها التهاب است كه ممكن است در برخي از بيماران به شكل موقتي ايجاد شود. به هر حال تا امروز عوارض شديد يا آسيب به پوست در كلينيك خانه سفيد رخ نداده است.


آيا مزوتراپي درد دارد؟خير؛ مزوتراپي معمولاً باعث درد نمي‌شود. هم سوزن‌هاي دستگاه مخصوص آن (مزوگان) بسيار نازك هستند و هم در محلول تزريقي از داروهاي بي‌حسي موضعي استفاده مي‌شود. در صورتي كه با سوزن مشكل داشته باشيد، اجراي مزوتراپي بدون سوزن نيز ممكن است ولي در مقايسه با روش اصلي، اثرات ضعيف‌تري دارد.


هزينه مزوتراپي چقدر است؟هزينه مزوتراپي بسته به علت دريافت درمان، محل تحت درمان و سرم استفاده شده متفاوت است. به طور متوسط هزينه هر جلسه مزوتراپي در كلينيك خانه سفيد بين ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان است. عوامل موثر بر قيمت در جلسه مشاوره توسط پزشك و مشاورين كلينيك بررسي و قيمت نهايي به شما اعلام مي‌شود.


به چند جلسه درماني نياز دارم؟تعداد جلسات مزوتراپي به شرايط شما و پاسخ‌دهي پوست‌تان به درمان بستگي دارد. تعداد جلسات مزوتراپي معمولاً بين ۸ تا ۱۵ جلسه متغير است. فواصل بين جلسات هم متغير است. بيشتر اوقات ۴ جلسه اول با فواصل ۷ روزه و جلسات بعدي با فواصل دوهفته‌اي و ماهانه انجام مي‌شود.


مراقبت هاي قبل و بعد از مزوتراپي
مراقبت‌هاي قبل و بعد از مزوتراپي چگونه است؟اين روش درماني نيازي به مراقبت‌هاي خاص ندارد و مي‌توانيد بلافاصله بعد از درمان به كارهاي روزمره مشغول شويد. ساير مراقبت‌ها شامل توصيه‌هاي عمومي است كه در مورد بيشتر روش‌هاي درماني پوست و مو بايد رعايت كنيد:
شب قبل يا صبح روزي كه قرار است به كلينيك مراجعه كنيد، سر خود را بشوييد. (براي مزوتراپي موي سر)چند روز قبل از جلسه‌ي درماني نبايد داروهايي مانند آسپرين و ايبوپروفن مصرف كنيد. اگر از داروهاي ضد انقعادي يا رقيق كننده خون استفاده مي‌كنيد، حتما به پزشك كلينيك اطلاع دهيد تا در مورد مصرف آن‌ها راهنمايي‌تان كنند.

حداقل تا ۲۴ ساعت قبل و بعد از درمان از داروهاي مراقبت مو، داروهاي ضد ريزش، محصولات حالت دهنده، مواد آرايشي، كراتينه و … استفاده نكنيد.تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپي سر خود را نشوييد و دوش نگيريد. از روز سوم مي‌توانيد حمام برويد. در هفته‌ي اول بيش از ۱۵ دقيقه در حمام نمانيد و از آب گرم استفاده نكنيد. اين موارد مي‌توانند باعث كبودي شوند.

تا دو روز بعد از جلسه‌ي درماني ورزش نكنيد. ورزش باعث تعريق و خروج محلول مزوتراپي از پوست مي‌شود.آب و مايعات فراوان بنوشيد.اگر در پوست خود برآمدگي‌هايي مشاهده كرديد، احتمالاً به اين معني است كه نسبت به محلول مزوتراپي حساسيت داشته‌ايد. در اين صورت با كلينيك تماس بگيريد.تا ۲۴ ساعت از مصرف داروهاي ضد التهابي (مثل آسپيرين و ايبوپروفن) و ويتامين E خودداري كنيد. مصرف استامينوفن بلامانع است.

كاربردهاي مزوتراپيكاربردهاي مزوتراپي به مرور زمان با بهبود تركيب محلول‌هاي تزريقي و همچنين سيستم تزريق بيشتر شدند. امروزه براي مزوتراپي از دستگاه نيمه‌اتوماتيكي استفاده مي‌كنيم كه مزوگان نام دارد. به بيان ساده در تمامي كاربردهاي مزوتراپي هدف ما يك چيز است: وارد كردن موادي به پوست كه باعث مي‌شوند سلول‌ها به بهترين شكل ممكن فعاليت كنند.


برخي از كاربردهاي اين روش شامل موارد زير است:
درمان پيگمنتيشن (لكه‌ها) و اسكارهامي‌توان كوكتل مزوتراپي را به شكلي تهيه كرد كه باعث كاهش لكه‌هاي پوستي شود. لكه‌هاي پوستي ناشي از فعاليت سلول‌هاي پوستي خاصي به نام ملانوسيت‌ها هستند. برخي مواد موجود در سرم مزوتراپي مي‌توانند فعاليت ملانوسيت‌ها را كنترل كنند. به همين خاطر مي‌توان از مزوتراپي براي بهبود برخي از لكه‌هاي ناشي از آفتاب و ملاسما استفاده كرد.


از مزوتراپي مي‌توان براي محو كردن جاي زخم و آثار به جا مانده از آكنه‌ها نيز استفاده كرد. به ويژه اگر جاي آكنه به شكل فرورفتگي پوستي در آمده باشد. هيالورونيك اسيد استفاده شده در كوكتل به پوست حجم مي‌دهد و ساير آنتي‌اكسيدان‌ها و آمينواسيدها با اثرات ضدالتهابي خود، پوست را تحريك مي‌كنند كه خودش را ترميم كند.


درمان آكنه با مزوتراپي
درمان ريزش مويكي از كاربردهاي جديدتر مزوتراپي براي بهبود ريزش مو و تحريك رشد دوباره‌ي موها است. از اين روش مي‌توان به عنوان درمان پيشتيبان يا مكمل براي آلوپسي آندروژني (ريزش مو با الگوي زنانه و مردانه)، تلوژن افلوويوم (ريزش موي ناشي از استرس)، مشكلات ساقه مو، ريزش مو سكه‌اي و افزايش سرعت رشد موها استفاده كرد.

همچنین بخوانید:

مزوتراپي براي بهبود ريزش مو سه كار مهم انجام مي‌دهد:
بهبود خونرساني و تحريك سلول‌هاي پوستي براي توليد فاكتورهاي رشد و ترميم با ايجاد آسيب‌هاي كوچكغذارساني به فوليكول‌هاي مو با تزريق ويتامين‌ها و مواد مغذيرساندن داروهاي ضد ريزش مو به شكل مستقيم به فولكيول‌هامعمولاً انواعي از ريزش مو كه در بالا گفتيم به خوبي به مزوتراپي جواب مي‌دهند. منتها براي بهبود ريزش و رشد دوباره‌ي موها بايد چند جلسه‌ي درماني را طي كنيد. بعد از آن هم بهتر است با فواصل بيشتر جلساتي داشته باشيد تا اثرات مزوتراپي تثبيت شود.


درمان سلوليتگاهي از مزوتراپي به عنوان روشي براي كاهش وزن و از بين بردن چربي‌هاي بدن ياد مي‌شوند. واقعيت اين است كه اين روش مي‌وتواند چربي‌هاي اضافي زير پوست را كاهش داده و باعث سفت شدن پوست شل شود، اما نبايد انتظار معجزه از آن داشته باشيد.


ذخاير چربي در سلوليت و نواحي خاص مثل چانه و زير فك به شكلي هستند كه مي‌توانيم با تزريق آنزيم‌هاي خاص تجزيه‌شان كنيم تا به مرور زمان از آن محل حذف شوند. آنزيم‌هايي كه به اين ذخاير چربي به صورت موضعي تزريق مي‌كنيم غشاي سلول‌هاي چربي را باز كرده و باعث آزادسازي چربي‌ها مي‌شوند. چربي‌هاي آزاد شده توسط سيستم لنفاوي جمع‌آوري شده و دفع مي‌شوند.
در مقايسه با ليپوساكشنمزوتراپي در مقايسه با ليپوساكشن يك روش كم‌تهاجمي جايگزين براي حذف چربي‌هاي اضافي است.


در ليپوساكشن بافت چربي موجود در شكم، ران‌ها و پشت براي هميشه از بدن حارج مي‌شوند. اين كار با استفاده از يك لوله پلاستيكي و ايجاد يك برش باريك روي پوست صورت مي‌گيرد. سپس دستگاه مكنده چربي‌هاي بدن را بيرون مي‌كشد. ليپوساكشن تحت بي‌هوشي عمومي انجام مي‌شود.


با وجود اين كه ليپوساكشن روشي موثر و دائمي براي از بين بردن چربي‌ها به شمار مي‌آيد، دوره‌ي نقاهت يا ريكاوري‌اش ممكن است تا ۶ هفته طول بكشد. همچنين خطرات زيادي هم دارد؛ مثل آسيب به عروق خوني و اعصاب، كانتور نامناسب، سوختگي و عفونت. قيمت ليپوساكشن نيز چندبرابر مزوتراپي است.


به طور كلي مزوتراپي براي حذف چربي‌هاي موضعي به شكلي كه ليپوساكشن آن را انجام مي‌دهد، مناسب نيست. البته روشي به نام «ليپوليز تزريقي» وجود دارد كه معمولاً با مزوتراپي اشتباه گرفته مي‌شود. در ليپوليز تزريقي موادي مانند فسفاتيديل كولين و دئوكسي‌كولات به چربي زير پوستي تزريق مي‌شود تا بافت چربي شكسته و حذف شود.
پس مزوتراپي براي رفع سلوليت و ذخاير كوچك چربي موثر است ولي نمي‌تواند در حد ليپوساكشن عمل كند. از ليپوليز تزريقي مي‌توان به جاي ليپوساكشن استفاده كرد كه مشابه مزوتراپي است.

منبع:drsalam

ترفندهای خواب آرام و راحت در شبهای گرم تابستان

وقتی هوا گرم است، سخت است که راحت بخوابیم؛ اما داشتن خواب خوب شبانه برای حفظ سلامت ضروری است. بنابراین، به راهنمایی های ما توجه کنید تا در تابستان یک خواب راحت داشته باشید. تابستان چیزهای زیادی را با خود به ارمغان می آرود؛ آفتاب، آب و هوای گرم، گل و سبزه و روزهای طولانی و دوست داشتنی. اما شب های گرم تابستان همان قدر که دوست داشتنی هستند، می توانند بیش از حد طولانی باشند، مخصوصا اگر نتوانید خوب بخوابید.


خواب راحت در گرمای تابستان


دلایل زیادی برای خوابیدن وجود دارد. 8 ساعت خواب شبانه ایده آل است. خواب کافی کمک می کند که سالم باشید و از یک سیستم ایمنی قوی برخوردار شوید. خواب کافی از دیابت، افزایش وزن، بدخلقی و افزایش فشار خون نیز جلوگیری می کند. اگر در شب های گرم تابستان بیداری می کشید، باید چند تغییر کوچک در روال خواب طبیعی خود اعمال کنید.

در گرمای شب

آب و هوای جهان رو به گرم تر شدن می رود؛ پس باید خود را برای مواجهه با دماهای بالاتر که آرامش شبانه ما را مختل می سازند، آماده کنیم. دمای ایده آل بستر برای خوابیدن باید بین 16 تا 18 درجه سانتی گراد باشد. با این حال، این دما از فردی به فردی دیگر متفاوت است. درجه حرارت ایده آل محل خواب کمک می کند که شب ها راحت تر و سریع تر بخوابید. اگر در اتاق خواب تان تهویه نداشته باشید، تضمینی برای داشتن دمای ایده آل در اتاق وجود نخواهد داشت. در واقع، وقتی درجه حرارت در تابستان بالا می رود، اتاق خواب تان به سونای بخار تبدیل می شود.

کاهش دمای داخل خانه هنگام شب

آماده باشید؛ وضعیت آب و هوای محلی را بررسی کنید. اگر یک روز گرم در پیش دارید، پرده ها را بکشید تا از ورود نور خورشید به داخل اتاق جلوگیری شود. با انجام این کار در صبح می توانید دمای اتاق را کاهش دهید.
داشتن یک دماسنج مفید خواهد بود. اگر دمای داخل اتاق خواب بالاتر از بیرون است، پنجره ها را باز کنید تا هوا عوض شود. همچنین می توانید درب پشتی اتاق خواب تان را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.
با این حال، اگر دمای داخل اتاق خنک تر از بیرون است، پنجره ها را بسته نگه دارید تا از ورود هوای گرم به اتاق جلوگیری شود. اگر کولر ندارید می توانید با خریدن یک فن برقی از خنک نگه داشتن دمای داخل اتاق مطمئن شوید. یک فن مناسب کمک می کند که درجه حرارت اتاق را پایین نگه دارید، یا رطوبت هوا را بگیرید. با داشتن یک فن برقی، شب ها راحت تر می خوابید.

همچنین بخوانید:

تب یونجه و رینیت آلرژیک

اگر از تب یونجه یا رینیت آلرژیک رنج می برید، شب های گرم تابستان برایتان عذاب آور خواهد بود. مصرف دارو به کاهش علائمآلرژی کمک می کند، اما تلاش برای خوابیدن با چشم های پف کرده، بینی گرفته و احساسات ناخوشایند یک مشکل بزرگ خواهد بود. شما می توانید با در نظر گرفتن چند اقدام احتیاطی عاقلانه از پس مشکلات خود برآیید.
•مراقب گرده های موجود در هوا باشید و سعی کنید در روزهایی که غلظت گرده در هوا بالا است، در خانه بمانید.
•داروهای مرتبط با آلرژی را به طور منظم مصرف کنید.
•کمی مواد نفتی، وازلین یا موم در اطراف دو سوراخ بینی تان بگذارید. این مواد از ورود گرده به داخل بینی جلوگیری می کنند.
•در روزهایی که غلظت گرده در هوا بالا است، لباس های خود را برای خشک کردن بیرون آویزان نکنید.
•پنجره ها را هنگام شب بسته نگه دارید تا از ورود گرده به خانه جلوگیری شود.
•وقتی بیرون می روید، لباس بلند بپوشید، عینک بزنید و کلاه لبه دار بر سرتان بگذارید تا چشم و بینی تان از گرد و غبار در امان باشند.

خوردن و نوشیدن

چیزهایی که هنگام شب می خوریم و می نوشیم، بر خواب شبانه ما اثر می گذارند. درجه حرارت بالا را نیز به این مسئله اضافه کنید تا ببینید که بی خوابی شبانه چندان هم بی دلیل نیست. از چند ساعت مانده به زمان خواب، وعده های غذایی حجیم نخورید. چون بدن تان در هضم مواد غذایی به مشکل بر خواهد خورد و ممکن است دچار سوء هاضمه شوید.
بهتر است اوایل شب یک وعده غذایی سبک بخورید و اگر دوباره گرسنه شدید، یک میان وعده بخورید. موز و ماست حاوی تریپتوفان هستند که کمک می کند راحت تر بخوابید.
قهوه خواب شبانه را مختل می کند. اگر قبل از خواب یک فنجان قهوه بنوشید، نیمی از شب را بیداری خواهید کشید.
نوشیدن آب زیاد هم کمکی به رفع احساس تشنگی شما نخواهد کرد. اما احتمالا بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی بدن همین است. علائم بی خوابی شامل خستگی و سرگیجه، سردرد و احساس ضعف است. اگر نتوانید در آب و هوای بسیار گرم آب کافی بنوشید، ممکن است به سرعت آب بدن تان را از دست بدهید. اگر با چنین موردی مواجه شدید، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

منبع : doctorsalam98

عوارض قرص گاباپنتین و دیسک کمر

کپسول گاباپنتین به عنوان یک داروی عمومی و با نام تجاری Neurontin موجود است.قرص گاباپنتین همچنین به عنوان یک قرص به صورت محلول خوراکی بسیار قوی و با انتشار طولانی در دسترس است.کپسول گاباپنتین برای درمان تشنج جزئی در بزرگسالان و کودکان و همچنین برای درمان درد عصبی ناشی از عفونت زونا استفاده می شود.

چرا از قرص گاباپنتین استفاده می شود؟برای درمان شرایط زیر از کپسول گاباپنتین استفاده می شود:

تشنج: از گاباپنتین برای درمان تشنج جزئی (کانونی) استفاده می شود. این دارو همراه با سایر داروهای تشنج در بزرگسالان و کودکان 3 سال و بالاتر که مبتلا به صرع هستند ، مورد استفاده قرار می گیرد.
نورالژی پس از هورمونی: این درد ناشی از آسیب عصبی زونا است ، بثور دردناکی که در بزرگسالان ایجاد می شود. زونا بعد از عفونت با ویروس واریسلا زوستر ظاهر می شود که این ویروس در افرادی که مبتلا به آبله مرغان بوده اند رخ می دهد.
گاباپنتین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد که آن را با داروهای دیگر مصرف کنید.

قرص گاباپنتین برای دیسک کمر ، درد سیاتیک ، کمر درد و دیسک گردن مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به عوارض قرص گاباپنتین و دیسک کمر می پردازیم.

همچنین بخوانید:

قرص گاباپنتین برای کمردرد خوبه ؟بله امروزه همراه با دارو های ضد التهاب در درمان دیسک کمری بکار می‌رود .

موارد مصرف گاباپنتین چیست ؟گاباپنتین در درمان تشنج ،درد های نورو پاتی که به صورت احساس سوزش خواب رفتگی داغ شدن سرد شدن پاها بروز می کند موثر است . اخیرا گاباپنتین در درمان درد های ناشی از پارگی دیسک کمر و گردن نیز مصرف می‌شود .

گاباپنتین چطور دیسک را خوب می‌کند ؟وقتی در اثر پارگی دیسک روی ریشه عصبی فشار وارد می‌شود .ریشه عصبی مرتب تحریک شده و جریان الکتریسیته از داخل عصب عبور می‌کند . گاباپنتین باعث کم شدن این جریان‌های الکتریکی می‌شود و درد بیمار بهبود میابد . دیسک فرصت پیدا می‌کند تا ترمیم شود .

گاباپنتین چطور باعث کاهش درد می‌شود ؟قرص گاباپنتین یک نورو ترانسمیتر مهاری را به نام GABA تحریک می‌کند . نورو ترانسمیتر ها یا واسطه های عصبی یا میانجی ها از انتهای آکسون ها ( رشته انتهایی سلول های عصبی ) ترشح می‌شود و باعث تحریک رشته عصبی بعدی می‌شود یا مهار تحریک رشته عصبی بعدی می‌شود .

عوارض گاباپنتین چیست ؟

مهم ترین عازضه آن سر گیجه و خواب آلودگی است . عوارض گوارشی تورم دست وپا ، تاری دید ،اختلال حافظه ،لرزش ،در موارد نادر تر تب و مشکلات پوستی نیز گزارش شده است .

گاباپنتین را چه مقدار مصرف کنیم ؟معمولا با روزانه دو کپسول ۱۰۰ میلی گرم شروع و هر هفته روزانه ۱۰۰ میلی گرم به آن اضافه می‌کنیم و هفته دوم ۲۰۰ میلی گرم صبح و ۲۰۰ میلی گرم عصر و هفته سوم ۳۰۰ میلی گرم صبح و ۳۰۰ میلی گرم عصر می رسانیم.

منبع: drkhani

تاثیرات ارگوتامین در بارداری و عوارض مصرف “ارگوتامین”

داروی ارگوتامین و موارد مصرف آن

ارگوتامین از آن دسته داروهایی می باشد که در درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط کاربرد دارد و همچنین گاهی به درمان افت فشار در حالت ایستاده ناشی از اختلال اعصاب خودکار استفاده می شود این دارو را بانوانی که باردار میباشد نباید مصرف کنند چراکه ممکن است مصرف آن باعث نقص جنین و یا مرگ شود.ارگوتامین

ارگوتامین

سردرد

دارو ارگوتامین برای سردرد

اشکال دارویی ارگوتامین
شکل دارویی دارد ندارد
قرص *
آمپول *
شربت *
کپسول *
پودر *
مواد و میزان مصرف آرگوتامین
این داروی منقبض کننده ی عروقی به شکل قرص یا آمپول تجویز میشود در ادامه این مطلب به بررسی مواد و مقدار مصرف این دارو می پردازیم.

همان طور که در معرفی اولیه داروی آرگوتامین ذکر کردیم پیشگیری یا کنترل سردردهای عروقی مانند میگرن و سردردهای خوشه ای با این دارو درمان می شود اما دوز این دارو در بزرگسالان و کودکان متفاوت از هم می باشد در مطلب زیر به میزان مصرف دارو را در بزرگسالان و کودکان اشاره کرده ایم.

داروی ارگوتامین

آشنایی با قرص ارگوتامین

مصرف آرگوتامین در بزرگسالان:
بزرگسالان به هنگام شروع حمله سردرد یک قرص مصرف می شود که در صورت نیاز پس از 60-30 دقیقه مصرف آن تکرار می شود.در شروع حمله بعدی و در صورت لزوم تکرار مصرف دو قرص تجویز می شود که بازهم در صورت نیاز پس از 60-30 دقیقه دیگر مجددا دارو مصرف می شود.بدین ترتیب مقدار مصرف دارو با تشدید درد افزایش می یابد تا جایی که با مصرف یک مقدار از دارو از حمله جلوگیری شود و یا اینکه مقدار اولیه دارو به 5 قرص برسد ،لازم به ذکر است حداکثر میزان مصرف این دارو تا 10 قرص در هفته می باشد.

مصرف آرگوتامین در کودکان:
مصرف این دارو در کودکان با بزرگسالان فرق دارد در کودکان با سن بالا یا کودکانی که در سنین بلوغ هستند یک قرص تجویز می شود و در صورت لزوم پس از 30 دقیقه مصرف آن تکرار می شود.

عوارض مصرف ارگوتامین
فارماکوکینتیک
جذب داروی آرگوتامین آهسته و نا کامل صورت می گیرد ولی کافئین باعث جذب راحت این دارو می شود،تجزیه و تحلیل آن احتمالا بستگی به کبد دارد و نیمه عمر آن حدودا دو ساعت می باشد.این دارو از صفرا دفع می شود،کافئین از لوله گوارش به خوبی جذب و در همه قسمت های بدن منتشر می شود باید بدانید متابولیسم آ کبدی می باشد و راه دفع آن از کلیه می باشد.

مکانیسم اثر:
این دارو اثرات مسدود کننده گیرنده آلفا آدرنرژیک ، ضدسروتونین و تحریک مستقیم عضلات صاف را دارا می باشد و همچنین اثراتی بر روی CNS دارد،آرگوتامین با اثر مستقیمی که روی عروق جمجمه و تنگ کردن عروق طی مرحله گشاد شدن می گذارد باعث کاهش درد می شود.

منع مصرف ارگوتامین – سی
مصرف داروی ارگوتامین برای زنان باردار اکیدا ممنوع است و در دسته X طبقه بندی می شود و احتمال دارد مرگ یا نقص عضو جنین را در پی داشته باشد.
همچنین در صورت آنژیوپلاستی، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشار خون این دارو نباید مصرف شود.

تداخل دارویی ارگوتامین سی (Ergotamine C)
تداخل دارویی در مصرف همه دارو ها وجود دارد،داروی آرگوتامین نیز از این امر مستثنی نمی باشد،داروی آرگوتامین اگر با داروهای پروپرانولول یا سایر داروهای مسدودکننده بتا- آدرنرژیک مصرف شود ممکن است موجب تشدید اثرات تنگ کننده عروق ارگوتامین شود.

مصرف همزمان سایر داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی (CNS) با کافئین ممکن است موجب تحریک بیش از حد CNS و در نتیجه ، سبب بروز عصبانیت، تحریک پذیری یا بی خوابی و احتمالاً تشنج یا آریتمی قلبی شود.

در صورت مصرف همزمان فنیل پروپانول آمین با کافئین اثرات مقلد سمپاتیک و محرک CNS هر دو دارو را تشدید می کند،پس با این تفاسیر ، سبب بروز عصبانیت، بی خوابی، بی قراری و تهوع می شود.

داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) با مقادیر زیاد کافئین نیز اگر همزمان مصرف شود به احتمال زیاد منجر به بروز آریتمی خطرناک قلبی یا تشدید فشار خون، به علت عوارض جانبی مقلد سمپاتیک کافئین شود.

توصیه مصرف آرگوتامین در سالمندان،کودکان و شیردهی:
مصرف در سالمندان
این دارو در بیماران سالخورده باید با احتیاط مصرف شود و احتیاط شرط اول در مصرف این دارو می باشد.

مصرف در کودکان
در مورد کودکان بی ضرری و اثربخشی مصرف ارگوتامین هنوز ثابت نشده است.بنابراین مصرف این دارو در کودکان مستلزم احتیاط بیشتری می باشد.

مصرف در شیردهی
اگر آرگوتامین در شیردهی مصرف شود در شیر ترشح می شود بخطر همین باید با احتیاط مصرف شود مصرف بیش از حد این دارو احتمال دارد سبب مهار ترشح شیر شود.

عوارض جانبی ارگوتامین سی
قلبی – عروقی :
بی حسی یا احساس سوزش در انگشتان دست و پا
برادیکاردی یا تاکیکاردی سینوسی گذرا
اسپاسم شریانی
نشانه های اختلال در گردش خون محیطی (اندامهای انتهایی دردناک، بی حس و سرد همراه با، یا بدون پارستزی
کاهش یا فقدان نبض در اندامهای گرفتار
سندرم لنگش متناوب)
بی کفایتی شریان کرونر، بروز ناگهانی یا تشدید آنژین صدری
دستگاه گوارش:
تهوع
استفراغ
درد شکم
اسهال
درد اپیگاستر
کولیت ایسکمیک
سایر عوارض:
ضعف در ساق پا
درد یا سفتی عضلات
خستگی
پرنوشی
خارش
هشدار:
به محض بروز حساسیت مفرط، علائم و نشانه های اختلال در گردش خون، سردردهای شدید، یا بدتر شدن میگرن، حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

مسمومیت و درمان داروی ارگوتامین
تظاهرات بالینی:
تاثیرات ناشی از

اسپاسم
تهوع
استفراغ
سستی
اختلال در فعالیت روانی
دلیریوم
تنگی نفس شدید
کمی فشار خون
زیادی فشار خون
نبض سریع و ضعیف
بیهوشی
اسپاسم اندامها حملات تشنجی و شوک.
درمان :
شامل درمانهای حمایتی و علامتی، همراه با پیگیری دقیق و طولانی مدت وضعیت بیمار می شود. اگر بیمار هوشیار باشد باید او را به استفراغ واداشت و یا شستشوی معده انجام داد تا دارو از بدن او خارج شود اما اگر بیمار در حالت کما باشد بعد از قرار دادن لوله داخل نای و پرکردن کیسه هوای آن شست و شوی معده انجام می گیرد از ذغال فعال و ملین نمکی (سولفات منیزیم ) می توان استفاده کرد.
با بروز اسپاسم عروق، اندامهای دچار ایسکمی را باید به طور غیرمستقیم گرم کرد.و نهایتا در صورت لزوم، داروهای گشادکننده عروق (نیتروپروساید، پرازوسین، یا تولازولین) و برای درمان تشنج، دیازپام تزریقی مصرف می شوند.ممکن است انجام دیالیز مفید باشد.

هشدارهای جدی در مورد ارگوتامین سی (Ergotamine C)
رعایت موارد زیر نیز علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی داروهای مسدودکننده آلفا – آدرنرژیک برای شما عزیزان توصیه می گردد.

همچنین بخوانید:

مصرف داروی آرگوتامین با بروز اولین نشانه های سردرد، و یا به محض شروع شدن آن، بیشترین اثر را خواهد داشت. پس از مصرف دارو، در محیطی بی سر و صدا و کم نور استراحت کنید.
نگهداری این دارو باید در یک ظرف مقاوم به نور انجام شود
برای آنکه ارتباط بین برخی غذاها و شروع سر درد تعیین شود حتما باید سابقه تغذیه بیار مشخص شود.
احتمال دارد با قطع کردن یک باره دارو سردردهای واجهشی و یا افزایش مدت یا دفعات بروز سردرد اتفاق بیوفتد.
ممکن است در صورت تنگی شدید عروق همراه با نکروز بافتها، تزریق وریدی نیتروپروساید سدیم یا تزریق داخل شریانی تولازولین، و نیز تزریق وریدی هپارین و دکستران 40 ده درصد در دکستروز پنج درصد تزریقی از ترومبوز و توقف خون در عروق جلوگیری کند.
چکیده مهمترین نکاتی که باید درباره مصرف داروی ارگوتامین بدانید
زنان باردار از مصرف این دارو من شده اند و به هیچ عنوان استفاده از آن برای این اشک ها توصیه نمی شود
بیشترین اثر دارو با شروع اولین درد میگرنی مشخص میشود
مصرف این دارو بیش از مقدار توصیه شده اکیدا ممنوع است
افزایش عوارض جانبی این دارو با قرار گرفتن شما در محیط خیلی سرد رابطه مستقیم دارد.
در مورد کودکان بی ضرری و اثربخشی مصرف ارگوتامین هنوز ثابت نشده است.بنابراین مصرف این دارو در کودکان مستلزم احتیاط بیشتری می باشد.
اگر با مصرف مقادیر معمول داروی ارگوتامین سر درد رفع نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
همچنین احتیاط در مصرف افراد سالخورده بسیار ضروری می باشد.
بروز هرگونه بیماری یا عفونت ممکن است حساسیت به اثرات دارو را افزایش دهد بنابراین هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
نگهداری این دارو باید در یک ظرف مقاوم به نور انجام شود.
توصیه ها ومراقبت های پرستاری
بعد از مصرف داروی ارگوتامین توصیه می شود ظرف 2-1 ساعت در یک مکان تاریک استراحت کنید.

برای آنکه ارتباط بین برخی غذاها و شروع سر درد تعیین شود حتما باید سابقه تغذیه بیار مشخص شود.

در صورت آنژیوپلاستی، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشار خون مصرف این دارو به شدت منع شده است.

توجهات:
در صورت تهوع شدید بخاطر تداخلات دارویی با پروپرانولول و قرص ضد حاملگی توصیه می شود به همراه دارو آمپول ضد استفراغ را تجویز کنید.

آموزش:
این دارو فقط هفته ای دوبار و در ابتدای حملات سردرد استفاده شود چرا که منجر به وابستگی شدید فرد به دارو می شود،نا گفته نماند پس از مصرف این دارو از قدم زدن در هوای سرد خود داری کنید.

منبع : kamooneblog

لوپرامید، موارد مصرف لوپرامید

لوپرامید (به انگلیسی:Loperamide)

یک داروی ترکیبی بر پایه پیپریدین، و از انواع مخدر ضد اسهال میباشد. در درمان اسهال ناشی از گاستروآنتریت کاربرد ویژه دارد. از دیگر نامهای آن Lopex، Imodium، Dimorو Fortasec میباشد.لوپرامید

تداخلات داروییهعل

رده درمانی:ضداسهال ها

اشکال دارویی:قرص، شربت

شربت لوپرامید

موارد و مقدار مصرف

الف) اسهال حاد غیر اختصاصی:

بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 12 سال:در ابتدا mg 4 خوراکی مصرف می شود و پس از هر بار دفع اسهالی، mg 2 استفاده می شود. حداکثر دوز روزانه mg 16 می باشد.

کودکان 12-8 ساله:در روز اول mg 2 خوراکی سه بار در روز مصرف می شود.

کودکان 8-5 ساله:در روز اول mg 2 خوراکی دو بار در روز مصرف می شود.

کودکان 5-2 ساله:در روز اول mg 1 خوراکی سه بار در روز مصرف می شود.

دوز نگهدارنده یک سوم تا یک دوم مقدار مصرف اولیه است (mg/kg 0.1 پس از هر بار دفع اسهال) که نباید از دوز روز اول تجاوز نماید. در صورت عدم بهبودی پس از 48 ساعت، دارو باید قطع شود.

ب) اسهال مزمن:

بزرگسالان:در ابتدا mg 4 خوراکی و سپس mg 2 پس از هر بار دفع اسهالی تا رفع اسهال مصرف می شود. دوز باید بر اساس پاسخ هر فرد تعیین شود.

در صورت مصرف شدن mg 16 در روز برای حداقل 10 روز، دارو را قطع کنید.


کودکان:mg/kg 0.24-0.08 در روز در 2 تا 3 دوز منقسم مصرف می شود.

مصرف لوپرامید

چگونگی تأثیر دارو:

اثرات این دارو ظرف 1 تا 2 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند، ضمناًً این اثرات مدت 6 تا 18 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.


رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو:


در طی مدت درمان با این دارو خوردن و نوشیدن مایعات، چیزهای شیرین و نمک، ضروری می باشد.


چگونگی قطع مصرف دارو :

مصرف این دارو را می توان به محض رفع نیاز، بدون هیچ مشکلی قطع نمود.


آثار فارماکولوژیک:

این دارو با اثر مستقیم بر عضلات حلقوی و طولی دیواره ی روده ها قادر به غیرفعال کردن حرکات خود به خودی آنها می باشد. با این آثار این دارو قادر به کاهش حجم مدفوع روزانه و افزایش ویسکوزیته و تراکم آن بوده و اتلاف مایعات و الکترولیتها را کاهش می دهد. تاکنون گزارشی از تحمل نسبت به اثر ضد اسهالی این دارو مشاهده نشده است. گرچه در میمونهای معتاد به مورفین، لوپرامید با دوزهای بالاتر از دوزهای توصیه شده سبب جلوگیری از بروز علائم قطع مصرف مورفین شده است ولی در انسان آثار مشابه تریاک حتی با دوزهای بالاتر از 2 برابر مصرف دوزهای درمانی مشاهده نشده است.


میزان جذب لوپرامید پس از مصرف خوراکی 40% بوده و فاقد نفوذ قابل توجه مغزی است. اوج غلظت های پلاسمایی لوپرامید تقریباً 5 ساعت پس از تجویز قرص و 2.5 ساعت پس از تجویز فرم مایع آن حاصل شده و برای هر دو فرم فوق تقریباً مساوی است.


عمرنیمه ی حذف این دارو 10.8 ساعت (در محدوده ی 9.1 تا 14.4ساعت) بوده و پس از مصرف یک دوز mg4 این دارو، 25% آن بدون تغییر به داخل مدفوع دفع شده و 1.3% آن نیز به صورت داروی بدون تغییر و یا به صورت کونژوگه گلوکورونیک اسید طی 3 روز از ادرار دفع می شود

موارد احتیاط:

در موارد اجتناب از وقفه ی حرکات پریستالسیس خصوصاً مواقع بروز ایلئوس یا یبوست، تورم شکم، عارضه ی التهاب حاد روده یا کولیت ناشی از آنتی بیوتیک نباید از لوپرامید استفاده شود.

همچنین در اسهال آبکی نیز نباید از لوپرامید به تنهایی استفاده کرد. در بیماران دچار نقص کبدی به دلیل متابولیسم عبور اول قابل توجه کبدی و نیز در نوجوانان کم سن و سال (کمتر از 6 سال) به دلیل پاسخ دهی متغیر به آن باید با احتیاط استفاده شود.

همچنین در اسهالهای حادی که همراه با نفوذ ارگانیسمها به داخل جدار موکوسی روده ها می باشند نظیر Ecoli مهاجم گوارشی، سالمونلا و شیگلا نیز نباید از لوپرامید استفاده شود.

در موارد کولیت زخمی حاد تجویز داروهای قادر به وقفه ی تحرکات روده یی یا قادر به ایجاد تأخیر در انتقال محتویات روده یی ممکن است منجر به القای مگاکولون سمی حاد شود. در مواقع دفع مایع و الکترولیتهای بیماران دچار اسهال باید توجه شود که لوپرامید مانعی برای تجویز مایعات و الکترولیت درمانی بیماران نمی باشد.

بدیهی است در صورت عدم بهبود بالینی بیمار پس از 48 ساعت از شروع تجویز لوپرامید مصرف آن باید متوقف شود.

از مزیتهای خوب لوپرامید نسبت به سایر داروهای ضد اسهال فقدان هر گونه اعتیاد به این دارو می باشد.

چون این دارو قادر به ایجاد حالت گیجی در بیماران می باشد، بیماران حین مصرف این دارو با احتیاط رانندگی کرده و از کارهای نیازمند به دقت بالا حتی الامکان اجتناب نمایند.

همچنین مصرف این دارو ممکن است موجب خشکی دهان شده و به همین دلیل توصیه می شود بیماران حین مصرف این دارو اقدام به نوشیدن آب میوه نمایند. همچنین در صورت عدم توقف اسهال بعد از چند روز یا درصورت مواجهه با دردهای بدنی یا تورم یا تب فوراً پزشک خود را مطلع کنند.

ممنوعیت مصرف لوپرامید

افرادیکه ممنوعیت مصرف لوپرامید را دارند

افرادیکه نباید این دارو را مصرف کنند

در صورت بروز واکنشهای آلرژیک ناشی از مصرف لوپرامید آن را مصرف نکنید. همچنین در صورت وجود خون در مدفوع یا سیاه رنگ بودن آن از مصرف لوپرامید خودداری کنید زیرا ممکن است این عارضه ناشی از مشکلات جدی‏تری باشد که نیاز به توجه پزشکی دارد.

در صورت وجود آلرژی نسبت به آسپیرین و یا در کودکانیکه مبتلا به آنفلوانزا یا آبله‏مرغان هستند از مصرف بیسموت ساب سالیسیلات خودداری کنید.

مواردیکه حتماً باید با پزشک تماس گرفته شود

اگر شما دچار تب هستید یا در صورت وجود خون یا موکوس در مدفوع یا سابقه بیماری کبدی قبل از مصرف هر داروی ضد اسهال، با پزشک خود تماس بگیرید.

به علاوه در صورت ادامه اسهال بیشتر از 2 روز با پزشک خود تماس بگیرید از خود درمانی بپرهیزید. شما ممکن است جهت درمان نیاز به مصرف آنتی‏بیوتیک داشته باشید و یا مشکل جدی‏تری داشته باشید که نیاز به تشخیص دارد.

مصرف لوپرامید (Loperamide) در بارداری

FDA طبقه بندی:C.

مصرف لوپرامید (Loperamide) در دوران شیردهی

ترشح دارو در شیر مشخص نیست. باید با احتیاط مصرف شود.

مصرف در کودکان:

دارو برای کودکان 2 ساله و بزرگتر تأیید شده است، هر چند کودکان کم سن به عوارض جانبی ممکن است حساس تر باشند.

عوارض جانبی داروی لوپرامید

همانطور که می دانید همه ی داروهای صنعتی و همچنین گیاهی موجب ایجاد عوارضی در بدن می شوند. این عوارض ممکن است در همه افراد ایجاد نشود. عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر هستند.

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی

یبوست، تهوع، استفراغ

درد و ناراحتی در قسمت شکم

خشکی دهان

بثورات پوستی

تداخل دارویی لوپرامید

تداخلات دارویی

تداخل دارویی لوپرامید

مصرف همزمان داروهای ضد درد اوپیوئید با قرص لوپرامید ممکن است موجب ایجاد یبوست شدید شود. همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید قرص لوپرامید برای درمان انواع اسهال، حاد و مزمن کاربرد دارد. با رعایت نکاتی که در این مقاله برای مصرف این قرص گفته شد به بهبودی و سلامت خود و همچنین با عارضه های کمتر کمک کنید.

همچنین بخوانید:

مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینی:یبوست، تحریک گوارشی، تضعیف CNS.

درمان:در صورت مصرف در چند ساعت اخیر، ذغال فعال تجویز می شود یا می توان از شستشوی معده استفاده و پس از آن ذغال فعال تجویز نمود. بیمار باید از نظر تضعیف تنفس پایش شود. در صورت بروز تضعیف تنفسی، نالوکسون تجویز می شود.

ملاحظات اختصاصی

پس از تجویز دارو از راه لوله بینی ـ معدی، لوله را با آب شستشو دهید.


در صورت بروز اسهال شدید، وضعیت آب و الکترولیت های بیمار را کنترل کنید.


در صورت ابتلای بیمار به اختلال کبدی، بیمار را از نظر سمیت CNS کنترل کنید؛ زیرا متابولیسم عبور اول دارو ممکن است کاهش یابد.

نکات پرستاری هنگام تجویز

1- تجویز لوپراماید نمی تواند نیاز فرد به مصرف مایعات و الکترولیت های لازم را برطرف کند.


2- تجویز مایعات فراوان جهت ممانعت از دهیدراتاسیون و خشکی دهان .


3- پرهیز از رانندگی و کارهای نیازمند به هوشیاری کامل .


شرایط نگهداری:در دمای معمولی اتاق نگهداری شود.


منبع : hodhod10

درمان درد عصب سیاتیک کمر و پا بدون جراحی

سياتيک يک درد عصبي است که از عصب سياتيک ناشي مي‌شود. اين درد مي‌تواند به خاطر فشار زياد وارد بر عصب سياتيک که از باسن‌ها به طرف پايين عبور مي‌کند، ايجاد شود. براي مثال نشستن طولاني مدت بر روي يک صندلي سفت ممکن است باعث فشار بر عصب و بروز درد سياتيک شود. خواب رفتن پاي شما هم يک حالت از درد سياتيک است.

آناتومی عصب سیاتیک
عصب سیاتیک یکی از اعصاب بزرگ بدن است که از به هم پیوستن ریشه‌های عصبی نخاعی شکل می‌گیرد. این ریشه‌های عصبی از فضای بین دیسک‌های نخاعی خارج شده و به یکدیگر متصل می‌شوند تا عصب سیاتیک را تشکیل دهند. عصب سیاتیک از نخاع به طرف باسن کشیده می‌شود، از آنجا عبور می‌کند و به سمت پشت کشاله ران پا می‌رود. این عصب مسئول کنترل حس و عملکرد ران و پاها می‌باشد.

علل درد سیاتیک و عوامل خطرزا برای آن
در زمان بروز درد سیاتیک، پایین افتادگی یا لغزش دیسک‌های بین مهره‌ای باعث بیرون زدن آنها از جای خود و وارد آمدن فشار بر روي اعصاب نخاعی می‌شود. این فشار موجب حساس شدن عصب و بروز درد خواهد شد.
سیاتیک ممکن است به خاطر تنگ شدن تونل عصبی واقع در بین دیسک‌ها به خاطر استئوآرتروز نیز به وجود آید.
در افراد مسنی که از خرابی و خشکي دیسک‌های بین مهره‌ای به عنوان یکی از عواقب اجتناب‌ناپذیر پیری رنج می‌برند، بیشترین احتمال ابتلاء به درد سیاتیک وجود دارد.

علائم سیاتیک
مهم‌ترین علائم درد سیاتیک عبارت است از:

تیر کشیدن و درد شدید در ناحیه باسن
احساس درد در باسن و پشت ران (همسترینگ) و ساق پا
درد در ناحیه زانو و پا
سوزن سوزن شدن پاها
افزایش شدت درد در هنگام بلند کردن اجسام، فشار آوردن بر روی پاها یا سرفه کردن
کاهش قدرت عضلات ران و پاها
دردهای شدید و بعضاً ناگهانی در ناحیه پایین تنه و پایین کمر (درد پایین کشنده)

تشخیص درد سیاتیک و آزمایش‌های تشخیصی برای آن
متخصصان ما فرایند تشخیص درد سیاتیک را با معاینه دقیق شما آغاز می‌کنند تا علت اصلی که باعث بروز این درد شده است را تشخیص دهند. همچنین ممکن است برای کمک به تشخیص این عارضه از آزمایش‌های زیر استفاده کنند:
سی تی اسکن
ام آر آی
اولتراسوند

درمان سیاتیک
معمولاً به صورت سنتی توصیه می‌شود که بیمار برای درمان درد سیاتیک فقط باید استراحت مطلق داشته باشد. اما تجارب و شواهد علمی جدیدتر نشان داده است که خوابیدن در بستر ممکن است حتی باعث بدتر شدن این عارضه نیز بشود. در واقع سیاتیک هرگز به خودی خود بعد از چند روز بهبود پیدا نمی‌کند و باید از مراقبت‌ها و درمان‌های پزشکی برای آن استفاده شود. مهم‌ترین روش‌های درمانی حرفه‌ای برای درد سیاتیک عبارتند از:

درمان دارویی شامل استفاده از مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب
تزریق اپیدورال – در این روش، داروهایی مستقیماً به داخل ستون فقرات تزریق می‌شود.
درمان‌های دستی مانند کایروپرکتیک
تحریک الکتریکی ماهیچه‌های کمر
درمان‌های تکمیلی از جمله طب سوزنی
ورزش درمانی برای سیاتیک و درمان‌های فیزیکی
داروهای مسکن و شُل کننده عضلات
مصرف یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی اعم از OTC (مانند ایبوپروفن) یا Rx می‌تواند درد و التهاب ناشی از سیاتیک را کاهش دهد. به دلیل آنکه فتق دیسک‌های بین مهره‌ای می‌تواند با اسپاسم عضلانی و درد همراه باشد، بعضی از پزشکان، داروهای شُل کننده عضله یا داروهای ضد افسردگی تری‌سایکلیک برای کاهش درد را نیز توصیه می‌کنند.

تزریق اپیدورال استروئیدها
در بیمارانی که درد سیاتیک آنها بعد از حدود یک ماه تسکین پیدا نمی‌کند و سایر روش‌های درمانی هم تأثیری در کاهش درد آنها نداشته است، ممکن است از روش تزریق اپیدورال استروئیدها در پایین کمر و نزدیکی عصب سیاتیک تحت هدایت عکسبرداری اشعه ایکس برای تسکین درد استفاده شود. هدف از استفاده از این روش، کاهش التهاب در ناحیه شاخه عصب می‌باشد.

درمان کایروپرکتیک
استفاده از درمان‌های دستی ستون فقرات می‌تواند باعث بروز یک عکس‌العمل توسط سیستم عصبی شود که تسکین درد و بازیابی توان حرکتی طبیعی در ناحیه آسیب‌دیده را به دنبال خواهد داشت. این روش همچنین از شدت التهاب عصب سیاتیک می‌کاهد و محیط مناسبی را برای فعالیت بیشتر سازوکارهای بهبودی طبیعی خود بدن فراهم می‌کند.

تحریک الکتریکی
از آنجا که عصب سیاتیک در عمق زیادی در باسن و ران پا قرار گرفته است، می‌توان از گرمای حاصل از محرک‌های الکتریکی از قبیل TENs، رادیوفرکانسی و مگنت‌تراپی بر روی سطح بدن، برای کاهش التهاب در بافت‌های عمقی استفاده کرد. این کار همچنین باعث کاهش کمر درد، شُل شدن عضلات و حتی آزاد شدن هورمون‌های اندورفین خواهد شد. اندورفین‌ها هورمون‌های شیمیایی طبیعی هستند که به عنوان مسکن‌های طبیعی در بدن ما عمل می‌کنند.

طب سوزنی
شما می‌توانید بعد از اولین جلسه درمانی به روش طب سوزنی، کاهش درد سیاتیک را احساس کنید، البته بهبودی کامل درد سیاتیک به حدود 12 جلسه درمانی نیاز دارد. روش طب سوزنی در صورتی که بلافاصله بعد از تزریق اپیدورال و یا همزمان با آن انجام شود، تأثیر بسیار بیشتری در بهبود علائم درد سیاتیک خواهد داشت. این امر به طور خاص در مورد روش طب سوزنی گرم که در آن از سوزن‌های داغ شده استفاده می‌شود، صدق می‌کند.

ماساژ درمانی
هنگامی که ماهیچه گلابی شکل (پیریفورمیس) دچار گرفتگی یا کشیدگی می‌شود، بر روی عصب سیاتیک فشار می‌آورد و موجب گِز گِز و بی‌حسی در ناحیه ران پا می‌شود. بنابراین با استفاده از ماساژ درمانی و اعمال فشار بر روی نواحی آسیب‌دیده و ملتهب در ماهیچه گلابی شکل و نیز ماهیچه‌های پایین کمر می‌توان فشار وارد بر عصب را آزاد نمود.

ورزش‌ها و درمان‌های فیزیکی
وضعیت کبوتر در حالت خوابیده و کشش عضلات پا
به پشت بخوابید و زانوهای خود را خم کنید تا پاشنه‌ها دقیقاً در زیر زانوهای شما قرار گیرد. حالا پای راست خود را بلند کنید و به صورت عرضی بر روی زانوی چپ خود بگذارید. در حالی که کمر خود را کمی خم می‌کنید، دستان خود را از دو طرف در پشت ران پای چپ قفل کنید و ران پا را به طرف دست‌ها فشار بدهید و سعی کنید آن را از صورت خود دور کنید.

وضعیت گاوی در حالت خوابیده به پشت
به پشت بخوابید و پای چپ خود را به صورت عرضی روی پای راست بگذارید. سپس هر دو پا را از زمین بلند کنید و با دست راست، قوزک پای چپ و با دست چپ، قوزک پای راست را بگیرید و پاها را همزمان به سمت شکم خود بکشید.

لانژ کوتاه
ابتدا به حالت لانژ دوندگان بنشینید، پای راست را جلو بگذارید و زانوی پای راست را دقیقاً در بالای پاشنه نگه دارید (ساق پا به حالت عمود بر زمین). پای چپ را هم روی زمین بگذارید به طوری که روی پا کاملاً به روی تشک بچسبد. در حالی که دست‌ها را به آرامی روی ران پای راست قرار داده‌اید، به تدریج بالاتنه خود را بالا بیاورید. باسن را کمی به جلو فشار دهید تا جایی که زانوی پای راست از پنجه پا جلوتر نرود. در این حالت باید نیروی کشش را در عضله چرخاننده در مفصل ران پای چپ احساس کنید.
همچنین بخوانید:
وضعیت کبوتر
ابتدا به حالت لانژ دوندگان بنشینید، پای راست را جلو بگذارید و زانوی پای راست را دقیقاً در بالای پاشنه نگه دارید (ساق پا به حالت عمود بر زمین). پای عقب را صاف روی زمین بچسبانید. پای راست خود را جمع کنید و در جلوی بدن بگذارید، به طوری که کف پا به طرف دست چپ شما باشد. سپس ساق و ران پای خود را روی زمین بچسبانید و زانوی پای راست را دقیقاً در امتداد مفصل ران پای راست نگه دارید.

وضعیت قورباغه
اگر ماهیچه‌های سمت داخل ران پای شما خيلي نرم باشد، مي‌توانيد این حرکت را انجام دهید. به حالت چهار دست و پا روی زمین بنشینید، به طوری که کف دست‌ها روی زمین و زانوهای شما روی یک تشک یا پتوی نرم قرار داشته باشد. در این ورزش برای درد سیاتیک، زانوهای خود را باز کنید و از هم دور کنید تا نیروی کشش را در قسمت داخل ران‌ها احساس کنید.

کشش عضله گرداننده مفصل ران بر روی فوم رول
روی فوم رول بنشینید، زانوهای خود را خم کنید و کف پاها را روی زمین بچسبانید. بالاتنه خود را به سمت عقب ببرید و کف دست راست را روی زمین بگذارید. وزن بدن خود را روی لگن راست بیندازید و قوزک پای راست را هم روی ران پای چپ قرار دهید. دست چپ را روی ران پای چپ بگذارید.

منبع: drkamar

تقویت‌ کننده حافظه گیاهی چیست ؟

طبیعت ‌درمانی جزو یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است. پزشکان معروف بسیاری در تاریخ ما وجود دارند که مورد قبول همه جهانیان هستند. افرادی مثل ابن‌سینا و زکریای رازی. توصیه‌های این دانشمندان در مورد سلامتی همیشه می‌تواند کارایی داشته باشد. در دین و سنت ما نیز بزرگان نکاتی را بیان کرده‌اند. در مورد تقویت‌کننده حافظه گیاهی نیز توصیه‌هایی شده است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

تعریف حافظه
توانایی به خاطر آوردن یا فراخوانی آنچه آموخته یا تجربه شده است را حافظه می‌گویند.

مغز انسان به کمک سه نوع حافظه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد :

حافظه حسی:
این حافظه بخشی از فرآیند ادراک است؛ گنجایش زیادی دارد؛ اما محدود است.

حافظه کوتاه‌مدت:
اطلاعات از حافظه حسی به حافظه کوتاه‌مدت انتقال پیدا می‌‌کنند و زمان نگهداری اطلاعات در آن از چند لحظه تا چند دقیقه متغیر است.

حافظه بلندمدت:
اطلاعات با تکرار و مرور ذهنی از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند‌ مدت انتقال پیدا می‌‌کنند. حافظه بلند‌مدت برخلاف حافظه حسی و کوتاه‌مدت، نامحدود است.
تمرکز، دقت و استفاده از الگوهای به خاطر سپاری اطلاعات از جمله بهترین روش‌های تقویت حافظه است. این نکته نیز قابل ذکر است که استفاده بیشتر از مغز و کار با حافظه، در تقویت آن موثر است. داشتن هوش و حافظه خوب در طب سنتی با سلامت مغز (به ویژه قسمت عقبی مغز) و فراهم نمودن گرمی معتدل در آن به‌دست می‌آید. افزایش سردی (سردی و تری یا سردی و خشکی) مغز، کاهش حافظه و هوش را در پی خواهد داشت.

گیاهان مفید برای تقویت‌ کننده حافظه گیاهی
نوشیدن چای‌های گیاهی مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل‌الطیب و بادرنجبویه باعث تقویت حافظه می‌شوند.

گیاهان مفید برای تقویت حافظه
گیاهانی مانند آویشن، اسطوخودوس، رزماری، زعفران، چای اکلیل کوهی، جین سینگ، جینکو، خردلی، سعد کوفی، مریم گلی، چای، کندر، سرکه، عسل، کرفس، بابونه و ریحان طبیعت گرم دارند و منابع ویتامین‌ها، فسفر و منابع مغذی برای تقویت حافظه هستند که باعث آرامش روحی و تمدد اعصاب می‌شوند و به تقویت حافظه کمک می‌کنند. کرفس هم به عنوان خورش می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

چای‌های گیاهی مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل‌الطیب و بادرنجبویه را در برنامه روزانه خود بگنجانید. نوشیدن این چای‌های گیاهی موجب تقویت حافظه می‌شود و توانایی مغز را برای یادگیری و ذخیره اطلاعات بیشتر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که فرد در مدت زمان کوتاه‌تری می‌تواند داده‌های بیشتری را در ذهن خود ثبت کند. برای تهیه این دمنوش‌ها کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک شده هر یک از این گیاهان دارویی را در یک لیوان آب جوش بریزید، سر آن را ببندید و اجازه دهید که در مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد.

گیاه جینکوبیلوبا نیز به عنوان تقویت‌کننده قوی حافظه به شمار می‌رود.خواستگاه این گیاه در چین است. این گیاه توانایی یادگیری را بهبود می‌دهد و عملکرد حافظه را بهتر می‌کند. می‌توانید با مشورت پزشک از قرص‌های این گیاه که در بازار است استفاده نمایید.

ویتامین‌های B به همراه اسید‌فولیک باعث تقویت حافظه می‌شوند. ویتامین B12، غلاف میلین در رشته‌های عصبی را حفظ می‌کند و باعث عملکرد بهتر آن‌ها می‌شود. اسیدفولیک نیز باعث بهتر کار کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود. با کاهش میزان اسیدفولیک در بدن انسان، عملکرد حافظه نیز کاهش پیدا می‌کند. ویتامین B12 معمولا در فرآورده‌های گوشتی و لبنی وجود دارد.

مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه
۱- مداومت در خوردن مویز ناشتا
پیامبر خدا (ص): «هرکس ناشتا به خوردن مویز مداومت کند، فهم، حافظه و ذهن روزی او می‌شود و از بلغم وی کاسته می‌شود.»

۲- به (مربای به و عسل، دمنوش به، خورشت به)

پیامبر خدا (ص): «بِه بخورید؛ چرا که ذهن را افزون می‌کند.»

۳- کندر (جویدن آن مانند آدامس و خوردن آن با عسل به صورت کپسول برای کسانی که از جویدن آن احساس بدی دارند)

پیامبر خدا (ص): «بر شما باد کندر؛ چراکه عقل را افزون می‌کند و ذهن را ذکاوت می‌دهد.»

۴- خوردن انار با پیه آن (خوردن انار شیرین با پیه آن علاوه بر این که بر هضم غذا کمک می‌کند؛ باعث تقویت حافظه می‌شود)

امام صادق (ع): انار را با پیه آن بخورید؛ چراکه معده را می‌پالاید و ذهن را افزون می‌کند.»

مواد غذایی مفید برای تقویت‌ کننده حافظه گیاهی

پیامبر خدا (ص): «کرفس، انسدادها را می‌گشاید، دل را طراوت می‌دهد، حافظه می‌آورد و دیوانگی، جذام، پیسی و ترس را دور می‌کند.»

مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه
سرکه (مصرف سرکه طبیعی همراه غذاهای روغنی و در خورش غذا به استثنای برنج؛ مصرف آن همراه برنج مناسب نیست.)
امام رضا (ع): «سرکه، ذهن را استحکام می‌بخشد و عقل را افزون میکند.»
عسل (مصرف عسل در وعده صبحانه، استفاده از مربای میوه‌هایی مانند سیب، به و… که به جای شکر با عسل تهیه شده باشند. نوشیدن شربت عسل در طول روز)
پیامبر خدا (ص): «هرکس حافظه می‌خواهد، عسل بخورد.»
کرفس (خورش کرفس)
پیامبر خدا (ص): «کرفس، انسدادها را می‌گشاید، دل را طراوت می‌دهد، حافظه می‌آورد و دیوانگی، جذام، پیسی و ترس را دور می‌کند.»
کدو
امام کاظم (ع): «همانا خوردن کدو باعث افزایش عقل و حافظه می‌شود.»

سایر مواردی که در تقویت حافظه نقش دارند:

حجامت
پیامبر خدا (ص): «حجامت عقل را افزون می‌کند و بر قدرت حافظه می‌افزاید.»
قرائت قرآن
پیامبر خدا (ص): «سه چیز حافظه را افزون می‌کند و بلغم را از میان می‌برد: قرائت قرآن، عسل، کندر.»
مسواک زدن
امام علی (ع): «سه چیز بلغم را از میان می‌برد و حافظه را افزون می‌کند: مسواک زدن، روزه گرفتن و قرائت قرآن.
روزه گرفتن
آنچه فراموشی می‌آورد:

خوردن پنیر به ویژه در وعده صبحانه
حجامت در گودی پس گردن
خوردن سیب ترش و گشنیز
کوتاه نکردن ناخن‌ها
بی‌خوابی کشیدن
زیاده‌روی در خوردن گوشت گاو
افراط در خوردن خرما
تقویت حافظه به کمک زیتون

زیتون به علت داشتن آنتی‌اکسیدان باعث تقویت حافظه می‌شود و از مغز در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر محافظت می‌کند.

تقویت‌کننده حافظه گیاهی با گیاهان و مواد غذایی:

زعفران به همراه (سعد کوفی)
زعفران در بیشتر داروهای مقوی حافظه به کار می‌رود. این ادویه محبوب علاوه بر بو و رنگ زیبایی که به غذا می‌دهد، عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد.

انجیر خشک (انجیر بسیار مقوی است و موجب تقویت مغز و بهبود حافظه می‌شود.)
بادام (خوردن ده عدد مغز بادام تازه در صبح تاثیر زیادی در تقویت حافظه دارد)
زنجبیل (مربای زنجبیل- دم کرده زنجبیل و عسل- کلوچه زنجبیلی)
فلفل سیاه (استفاده از فلفل به عنوان ادویه در اکثر غذاها)

کندر
گوجه فرنگی به علت داشتن ویتامین A و C و مواد آنتی‌اکسیدان برای تقویت حافظه مفید است. گوجه‌فرنگی یکی از منابع مفید است که می‌تواند جایگزین کربوهیدرات‌‌ها در مواد‌غذایی شود.

گیاه کَبَر سرشار کوئرستین‌ها است. کوئرستین‌ها گروهی از فلاونوئیدها هستند که جریان خون مغز را بهبود و استرس را کاهش می‌دهند؛ همچنین از اختلالات حافظه جلوگیری می‌کنند. می‌توانید از این گیاه در تهیه سالاد استفاده کنید.

انگور قرمز حاوی رسوراترول است. رسوراترول ترکیبی است که باعث بهبود حافظه می‌شود. آزمایش‌هایی که بر موش‌ها انجام شد نشان می‌دهند موش‌هایی که از انگور قرمز تغذیه می‌کنند، عملکرد بهتری نسبت به سایر موش‌ها دارند. ممکن است تصور کنید که خوردن مشروبات الکلی نیز همین اثر را بر مغز دارند؛ اما باید گفت که مشروبات الکلی باعث ایجاد اختلال در حافظه کوتاه‌مدت افراد می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها را کاهش می‌دهد.

قهوه به علت داشتن کافئین باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن قهوه از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند؛ اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

زردچوبه از خانواده زنجبیل است و به علت داشتن کورکومین عملکرد مغز و حافظه را بهبود می‌دهد. طبق پژوهش‌هایی که بر حیوانات انجام شده است، کورکومین از نقص عملکرد شناختی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری می‌شود.

چای، نوشیدنی آرامش‌دهنده است که به علت داشتن کافئین، اسید‌آمینه و تانن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد حافظه دارد و هوشیاری مغز را بیشتر می‌کند. طبق تحقیقات تانن باعث کاهش استرس می‌شود و میزان فعالیت امواج مغزی آلفا را نیز افزایش می‌دهد.
همچنین بخوانید:
آب سیب، استیل‌کولین را که یک نوع انتقال‌دهنده عصبی در مغز است افزایش می‌دهد و از این راه باعث بهبود عملکرد حافظه می‌شود.

گندم سبوس‌دار حاوی لسیتین است که با رفع گرفتگی سرخرگ‌ها، باعث بهبود عملکرد حافظه می‌شود.
استشمام عطر دارچین باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود. مصرف این ادویه باعث تنظیم قند خون می‌شود و از عفونت‌های قارچی نیز پیشگیری می‌کند.

آووکادو به علت داشتن ویتامین K و اسیدفولیک از سکته مغزی جلوگیری می‌کند. این میوه نسبت به میوه‌های دیگر میزان پروتئین بیشتری دارد و باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود.

بلوبری به علت داشتن آنتی‌اکسیدان و ویتامین K و C باعث تقویت حافظه می‌شود.
کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین K و کولین حافظه را هوشیار نگه می‌دارد و شما می‌توانید آن را به صورت خام و پخته مصرف کنید.

زیتون به علت داشتن آنتی‌اکسیدان باعث تقویت حافظه می‌شود و از مغز در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر محافظت می‌کند.

منبع: motalesharif

سه شیوه استفاده از آویشن برای درمان برونشیت

عارضه‌ی برونشیت سبب علائمی مانند سرفه خشک، تنگی نفس، گرفتگی بینی و به طور کلی احساس ناخوشی و کسالت می‌شود. در واقع، برونشیت می‌تواند گلودرد، تب خفیف و احساس مداوم سرما را نیز به دنبال داشته باشد. هرچند روش‌های مقابله با برونشیت بسیار بستگی به میزان شدت آن دارد، اما گیاه آویشن می‌تواند احساس ناخوشی‌تان را تا حدود زیادی تسکین دهد. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی است که تا اندازه‌ای سلامت تنفسی را بهبود می‌دهند.

آویشن چیست و چه کاربردی دارد؟
آویشن گیاهی طبی و خوش رایحه است. گیاه آویشن بومی مناطق مدیترانه‌ای بوده و به خانواده‌ی گیاهان دارویی نعناعیان تعلق دارد. نعنا، رزماری و ریحان از دیگر اعضای این خانواده هستند. آویشن در آشپزی بسیار شهرت دارد؛ اما کاربردهای آن در داروهای طبیعی نیز فراوان است. به طور کلی گیاه آویشن معروف به داشتن خواص آنتی باکتریال، ضدالتهابی، ضداحتقان و ضددرد است. همچنین آویشن تا حدودی ضد نفخ و ادرارآور و ضد قارچ است.
یکی از فواید آویشن، تسکین گلودرد است. شما می‌توانید از آویشن برای درمان برونشیت استفاده کنید و علت آن داشتن فلاوونوئیدهاست. مطالعه‌ای نشان داده ترکیبی از عصاره گرفته شده از برگ‌های آویشن با پیچک می‌تواند سرفه و برونشیت را درمان کند؛ زیرا فلاوونوئیدهای این ترکیب، عضلات درگیر در علائم این عارضه را شُل کرده و التهاب را کاهش می‌دهند.

برای درمان برونشیت چگونه باید از آویشن استفاده کنیم؟
پیش از استفاده از آویشن برای درمان برونشیت، حتماً باید با پزشک مشورت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه شوید. هرچند آویشن گیاهی مفید برای سلامت ریه است، اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که در برخی از افراد اثر معکوس داشته و می‌تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد نماید. اگر شما می‌توانید از آویشن بدون هیچ عارضه جانبی استفاده کنید، به سه روش می‌توانید از فواید آن بهره ببرید؛ اما باید یادتان باشد که آویشن هم مانند دیگر درمان‌های گیاهی، معجزه‌آسا نیست و نباید جایگزین داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، شود.

دم‌کرده آویشن
مصرف روزی دو تا سه فنجان دم‌کرده آویشن می‌تواند کمکتان کند تفاوت را احساس کنید. با این روش، احساس بهتری خواهید داشت و گلودردتان را تسکین خواهید داد. دم‌کرده آویشن را گرم بنوشید تا بهتر نتیجه بگیرید. شما به یک فنجان آب و یک قاشق غذاخوری آویشن نیاز دارید.
طرز تهیه دم‌کرده آویشن به این صورت است که اول آب را به جوش بیاورید، وقتی آب به جوش آمد، حرارت زیرش را خاموش کرده و یک قاشق آویشن را به آن اضافه کنید. سپس روی فنجان را بپوشانید و پنج دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. روزی دو بار دم‌کرده آویشن بنوشید تا بهبودی را احساس کنید.

ماساژ با عصاره آویشن
عصاره روغنی آویشن برای ماساژ سینه و کاهش احتقان بسیار مفید است. با این روش، ترکیبات گیاه آویشن می‌توانند احساس ناراحتی برونشیت و سرماخوردگی را کاهش دهند. یادتان باشد عصاره آویشن را با حرکات دورانی و به‌آرامی ماساژ دهید.

شما به 10 قطره عصاره روغنی آویشن و تقریباً 25 میلی‌لیتر روغن بادام نیاز دارید. طرز استفاده از عصاره روغنی آویشن برای ماساژ به این صورت است که ابتدا 25 میلی‌لیتر روغن بادام را در یک بطری می‌ریزید، سپس 10 قطره عصاره آویشن را به آن افزوده و خوب ترکیب می‌کنید تا یکدست شود. مقداری از این ترکیب روغنی را در کف دستتان بریزید و با حرکات دورانی و با ملایمت روی سینه ماساژ دهید. این کار را روزی سه بار انجام دهید تا حالتان بهتر شود.
همچنین بخوانید:
شربت آویشن
و حالا شربت آویشن! شربت آویشن می‌تواند راهکار مناسبی برای تسکین علائم برونشیت در کودکان باشد زیرا حاوی عسل است و بچه‌ها راحت‌تر آن را مصرف می‌کنند. ضمناً شربت آویشن را می‌توانید تا چهار بار در روز مصرف کنید تا علائم برونشیت کنترل شود.

شما به 450 گرم عسل و 600 میلی‌لیتر دم‌کرده آویشن نیاز دارید. برای تهیه‌ی شربت آویشن، 450 گرم عسل را به دم‌کرده آویشن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. ترکیب حاصل را در یک بطری بریزید. روزی چهار با و هر بار یک دوز 5 میلی‌لیتری از این شربت مصرف کنید. شربت آویشن را در یخچال بگذارید و درمان را ادامه دهید تا بهبود پیدا کنید.

به طور خلاصه
آویشن مکمل خوبی برای تسکین برخی از علائم برونشیت است. گیاه آویشن به دلیل خواصی که دارد، عاملی ضدالتهاب، ضدویروس و ضد میکروب است. بنابراین کمک می‌کند سرفه‌های شدیدتان کمتر شود، احتقان بینی تسکین یابد و دیگر علائم ناراحت‌کننده‌تان بهبود پیدا کند؛ اما درست مانند هر راهکار گیاهی دیگری، باید پیش از استفاده از آویشن به‌عنوان درمان، با پزشک خود مشورت کنید، خصوصاً اگر دچار بیماری یا عارضه‌ای هستید که بابت آن داروهایی مصرف می‌کنید و یا باردار هستید.

منبع: salamatnews

خواص دارویی میوه انبه را بهتر بشناسید

هنگام خوردن انبه شیرین و خوشمزه در هرفصل، شاید به خواص آن برای سیستم ایمنی فکر نکرده ايد. انبه پادشاه میوه ها است. بجز طعم شیرین و لذیذ بودن، انبه سرشار از ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان است که سلامت شما را تضمين می کند. دهه های زیادی است که از انبه برای تسکین معده استفاده می شود. همانند پاپایا، حاوی آنزیم های خاصی است که در آرام کردن معده موثراست. با گسترش یافتن محبوبیت انبه، خیلی از تولید کنندگان غذا، فرآورده هايي مانند ژله، مربا، شربت، ترشی، سس و ادویه انبه به بازار ارائه دادند.

انبه، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصرف آن می بایست پوست آن را جدا و از گوشت استفاده کرد. پوست انبه برای معده انسان ممکن است مضر باشد و باعث بروز حساسیت های دستگاه گوارشی شود. انبـه یا مانگو در بیشتر سالادها، نوشیدنی ها، آب میوه ها، شربت ها، ترشی ها و بستنی ها به عنوان طعم یا رنگ دهنده استفاده می شود.

همچنین از انبـه برای درست کردن انواع شیرینی ها و کیک نیز استفاده می شود. در برخی از کشورهای برای پختن غذا نیز از انبـه استفاده می شود. در مکزیک انبـه در تهیه سس خیلی کاربرد دارد. همچنین در هند نیز از خشک شده آن به عنوان ادویه برای چاشنی غذایی استفاده می گردد. در ادامه به خواص انبه اشاره خواهیم کرد.

خواص انبه برای سلامت بدن

همان طور که ملاحظه کردید انبـه دارای مواد مغذی فراوانی در خود است که شما می توانید از آن در جهت افزایش سلامتی خود استفاده کنید. از جمله خواص انبه عبارت اند از:

سلامت قلب

یکی از خواص انبه این است که در کاهش چربی بدن و کنترل قند خون مؤثر است. با توجه به گزارش های علمی منتشر شده از انبه، وجود مواد معدنی و فیتوکمیکالی در انبـه تأثیرات مثبتی بر روی چربی بدن و گلوکز دارد. انبه همچنین دارای بتاکاروتن است. آنتی اکسیدان قوی که در کاهش فعالیت رادیکال های آزاد بدن نقش به سزایی دارد و از بروز بیماری های قلبی و عروقی به مقدار زیادی جلوگیری می کند.

دوست دیابتی ها

مصرف نصف انبـه بر اساس تحقیقات انجام شده به واسطه داشتن فیبر، منگیفرین و مواد فیتوکمیکالی موجب کاهش سطح قند خون در افراد بزرگ سال به میزان زیادی در طول مصرف 12 هفتگی شده است. لذا می توان گفت خوردن انبه روزانه یا به صورت مرتب می تواند باعث کاهش قند خون و کمک به افراد دیابتی باشد. در پژوهش دیگری، ثابت شده که عصاره پوست انبـه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده قند خون است البته خوردن پوست انبه برای افرادی که معده حساس دارند توصیه نمی شود. بر اساس مطالعات ژاپنی ها مصرف انبه برای دیابتی های نوع 2 مفید است.

کاهش وزن

انبـه دارای خاصیت کاهش وزن نیز هست. مطالعات نشان داده است که مصرف انبه موجب کاهش وزن افراد نیز می شود اما این ویژگی بیش از درون میوه به بیرون و پوست انبـه مربوط است. مواد فیتوکمیکالی بر روی پوست انبه وجود دارد که موجب افزایش سوخت چربی ها در بدن می شود و لاغری هر چه بیشتر را نتیجه می دهند.

مطالعه دیگری بر روی پوست انبه انجام شده است که نشان از کاهش وزن بیشتر با مصرف مداوم پوست انبه به صورت های گوناگون بوده هست.

البته می توان گفت مصرف میوه و گوشت انبه نیز به واسطه داشتن فیبر کافی می تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود.

فیبر از جمله ترکیباتی در بدن است که اشتهای کاذب و همچنین سرعت دفع صفرا را افزایش می دهد و موجب کاهش مصرف غذا و افزایش مصرف چربی های مضر برای بازسازی صفرای از دست رفته می شود. لذا اگر رژیم لاغری پیش گرفته اید، از مانگو برای لاغر شدن بیشتر استفاده کنید.

ضد سرطان

یکی از خواص انبه این است که دارای مواد مغذی به مانند کاروتنوئید، اسید اسکوربیک، ترپنوئید و پلی فنول است که همگی آن ها خاصیت ضد سرطانی به انبـه می دهند. انبـه همچنین دارای انتی اکسیدان های فراوانی است که منحصر به فرد بوده و در میوه و سبزی های دیگر وجود ندارند. مطالعات انجام شده در امریکا سال 2010 خاصیت ضد سرطانی بودن انبـه را تائید کرده است.

خاصیت ضد سرطانی بودن انبـه مربوط به منگیفرین نیز می شود، ترکیبی که عمدتاً در میوه ها وجود دارد. در سال 2015 بر اساس مطالعات خاصیت ضد سرطان سینه بودن انبـه اثبات شد. همچنین مصرف انبـه از پیشروی سرطان های کولون، کبد و سایر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

کاهش کلسترول خون

بدن انسان دارای دو نوع کلسترول مفید و مضر است. وجود کلسترول مفید در بدن لازم است اما کلسترول های مضر باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می شوند. لذا باید سطح کلسترول مضر را تا حد زیادی کاهش داد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مانگو دارای پکتین فراوانی است که در کاهش سطح کلسترول مضر بدن مؤثر است. منگیفرین ماده دیگری در انبه هست که در موش های آزمایشگاهی سطح کلسترول خون را به میزان زیادی کاهش داد و موجب افزایش سطح کلسترول خوب بدن نیز شده است.

بهبود روابط جنسی

این میوه غنی از ویتامین E است. ویتامینی که به افزایش دهنده کیفیت روابط جنسی نیز شهرت دارد. در مطالعات انجام شده ترکیبی از ویتامین ای و بتاکاروتن به منظور افزایش سلامت اسپرم مردانه مورد استفاده قرار گرفت که پاسخ دهی خوبی داشت. این ترکیبات موجب کاهش صدمات وارد شده به اسپرم و افزایش احتمال بارداری شد.

روی یکی دیگر از مواد معدنی مهمی است که در بارداری زنان و مردان نقش اساسی بر عهده دارد و انبه به مقدار کافی روی در خود ذخیره دارد.

هضم بهتر غذا

فیبر موجود در مانگو یا انبـه موجب بهبود جریان مواد غذایی درون روده و معده می شود. وجود فیبر در غذا، افزایش سلامت باکتری های درون روده را نیز به دنبال دارد و از بروز یبوست به میزان زیادی جلوگیری می کند. همچنین انبه دارای آنزیم های خاص گوارشی است که پروتئین را تجزیه و به هضم غذا در سیستم گوارشی کمک می کند.

خواص انبه برای مو

انبـه منبع غنی از ویتامین ث است. از این رو تولید کلاژن برای داشتن موهایی سالم تر به واسطه مصرف انبه بهبود پیدا خواهد کرد. اگر رنگ موهای شما مدتی است که کدر شده، به شما توصیه می کنیم از ماسک مو انبـه یا خود میوه انبـه استفاده کند. وجود ویتامین آ کافی در انبـه موجب درخشان تر شدن موهای شما می شود. میوه های زرد رنگ به واسطه داشتن بتاکاروتن از ریزش مو نیز جلوگیری می کنند.

بارداری سالم تر

یکی از خواص انبه این است که غنی از آهن، ویتامین ث، آ و ب 6 است که همگی برای داشتن بارداری سالم تر برای زنان لازم و ضروری است. ویتامین آ از بروز عفونت در جنین و مشکلات بینایی به مقدار زیادی جلوگیری می کند.

بهبود آسم

اگر یکی از اعضای خانواده شما آسم دارد، انبه می تواند به عنوان بهبود دهنده سلامت او عمل کند. انبه دارای ویتامین ث کافی برای کاهش عوارض جانبی آسم است. هرچند هنوز مطالعات کافی در مورد رابطه آسم و انبه انجام نشده است اما شما می توانید از این میوه پرسود و بدون ضرر استفاده کنید.

خواص انبه برای پوست

پوست بزرگترین ارگان بدن است و ما به ندرت مراقبت خوبی از آن انجام می دهیم. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف مانگو می تواند موجب کاهش آسیب های ناشی از عوامل محیطی روی پوست شود. بطوریکه گزارش شده است، خوردن انبه باعث کاهش واکنش های رادیکالی روی پوست و پیری زودرس می شود.

همان طور که تا به اینجا متوجه شده اید انبه دارای بتاکاروتن و ویتامین آ فراوان است. مطالعات بر روی این دو ماده نشان داده که موجود آن ها برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. بتاکاروتن محافظ پوست در برابر نور و ویتامین آ عاملی برای کاهش تولید چربی در سلول های پوستی است. هر دو این عوامل از بروز چروک های عمیق روی پوست و تولید آکنه های مزمن جلوگیری می کنند.

انبـه از جمله مواردی است که در بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و ماسک های فراوانی برای پوست از آن ساخته می شود.

بهبود سلامت بینایی

خاصیت انبـه برای چشم به عنوان یکی از ظریف ترین اندام های بدن باور نکردنی است. ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در انبه باعث بهبود سلامتی چشم و افزایش قدرت دید می شود. کمبود ویتامین آ در برخی موارد موجب بروز نابینایی در افراد نیز شده است. بر اساس گزارش های علمی منتشر شده از ویتامین آ و مانگو، مصرف این ماده مغذی موجب بهبود سلامت شبکیه چشم و افزایش سلامتی عمومی چشم شده است.

چشم انسان دارای دو آنتی اکسیدان بسیار مهم به نام های لوتئین و زاکسانتین است. کاهش هر یک از این آنتی اکسیدان ها احتمال بروز واکنش های رادیکالی بر روی چشم را افزایش می دهد. خوشبختانه شما با مصرف انبـه می تواند از کاهش زاکسانتین به میزان زیادی جلوگیری کنید.

مغزی سالم تر

یکی از خواص انبه این است که دارای ویتامین ب 6 و آهن است لذا به عنوان یکی از میوه های مؤثر در سلامتی مغز شناخته می شود. آهن به عملکرد عادی مغز و ویتامین ب 6 عاملی برای پیشرفت ادراکی مغز است.

بر اساس تحقیقاتی که در کشور هند انجام شده است مصرف انبه موجب افزایش حافظه و بهبود سلامت سلول های عصبی در مغز می شود.

فشار خون متعادل

یکی از خواص انبه این است که غنی از کلسیم است. ماده ای کلیدی که موجب کاهش فشار خون می گردد. در گزارش های منتشر شده از تحقیقات علمی، پتاسیم موجود در انبـه نیز به نوعی از بروز اختلال در فشار خون جلوگیری می کند.

درمان اکنه

حتما برای شما جالب است بدانید انبه با سلامت پوست ارتباط نزدیکی دارد. این میوه موجب شادابي و شفافیت پوست می شود و رنگ پوست را روشن می کند. شما براحتی می توانید با قرار دادن این میوه در برنامه غذایی خود بطور منظم، زیبایی خود را بیشتر کنید.

انبه با باز کردن منافذ بسته پوست، در درمان اکنه موثر است. باز کردن منافذ مسدود شده پوست موثرترین روش برای برطرف کردن آکنه می باشد. برای بهره مند شدن از اين خاصیت، نیازی به خوردن روزانه انبه نیست، فقط کافی است مقداری از این میوه را برای ده دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس صورت را بشویید.

درمان آنمی

انبه سرشار از آهن است و برای افراد مبتلا به آنمی مفید است. مصرف منظم و متعادل انبه می تواند تعداد گلبول های قرمز خون بدن را اقزایش دهد و آنمی را برطرف کند.

ارتقا ایمنی

همانطور که قبلا اشاره شد، انبه مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است که کاروتنویید قوی محسوب می شود. این عنصر به ارتقاء سیستم ایمنی کمک می کند و سیستم را در برابر باکتری ها و توکسین ها مقاوم می سازد. بتاکاروتن اضافی هم در بدن به ویتامین A تبديل می شود. ویتامین A آنتی اکسیدان دیگری است که ایمنی مازاد بهمراه دارد و از سیستم های داخلی بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابرین انبه انتخاب بسیار خوبی برای قرار دادن در رژيم غذایی روزانه می باشد.

عوارض مصرف انبه

قبل از خوردن انبه پوست آن را جدا کنید ، زیرا باعث حساسیت می شود.

افرادی که طبع گرم دارند، در مصرف انبه نباید زیاده روی کنند.

مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد .

این میوه در افراد دیابت ی با احتیاط مصرف شود زیرا با خوردن این میوه نیاز به انسولین افزایش پیدا می کند .

به دلیل وجود اسیدآناکاردیک در انبه کسانی که به پلاستیک خام حساسیت داشته باشند، به انبه و انبه کال هم حساسیت خواهند داشت.

پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود .

برای رسیده کردن انبه برخی ازفروشندگان از کاربید کلسیم استفاده می کنند که باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می شود به همین علت استفاده از انبه ارگانیک بهتر است اما اگرنتوانستید انبه ارگانیک بخرید یک شب قبل از مصرف انبه را در آب خیس کنید و قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید .

ازآنجاکه انبه از خانواده ی پسته یا بادام هندی است، اگر به پسته یا بادام هندی آلرژی دارید، احتمالا باید از انبه اجتناب کنید.

انبه همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی اوروشیول است که ممکن است باعث بروز درماتیت در افراد حساس شود.

انبه پتاسیم زیادی دارد. اگر کلیه های تان به خوبی کار نمی کنند، بهتر است مراقب باشید. پتاسیم بیش ازحد اگر کشنده نباشد، ممکن است خطرناک باشد، چون کلیه ها ممکن است در خارج کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.

انبه در تأثیر قرص های وارفارین اختلال ایجاد می کند، اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.

همچنین بخوانید:

طریقه نگهداری از انبه چگونه باید باشد

1 . انبه را یک تا دو هفته در انباری و تا سه روز می توان در یخچال نگهداری کرد .

2 .انبه های سفت و سبز را در یک کیسه ی کاغذی به رنگ قهوه ای قرار دهید تا بعد از گذشت چند روز برسد.

3 . انبه را همچنین می توانید فریز کنید. انجماد آن ها باعث می شود که پوست شان سیاه شود، اما گوشت داخلی در وضعیت خوبی باقی می ماند .

4 . انبه را می توانید به طور کامل یا به صورت قطعات خردشده فریز کنید. هنگام فریز کردن انبه های خردشده، کمی شکر روی میوه ی خرد شده بپاشید و به آرامی با یک قاشق چوبی مخلوط کنید تا شکر در آب خود میوه حل شود.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه انبه

مواد لازم :

انبه :2عدد رسیده

آب :یک فنجان

شکر :دو قاشق غذاخوری

یخ کوچک : چند تکه

طرز تهیه :

انبه ها را بشویید و پوست آن ها را بکنید.هسته وسط آن را در بیاورید و به صورت قطعات کوچک برش بزنید.

سپس به همراه تکه های یخ داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و به همراه آب و شکر خوب هم بزنید تا مخلوط شربت شما صاف و یکدست شود.شربت انبه را در لیوان دلخواهتان بریزید و نوش جان کنید.

منبع: doctorkhob

فواید انگور برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا

مصرف آب انگور در بیماران مبتلا به بیماری عروق قلب اثرات خوبی بر کاهش فاکتورهای التهابی و کُند کردن سیر پیشرفت بیماری دارد؛ رژیم انگور در بیمارانى که مبتلا به پر شدن کیسه صفرا و سنگ صفرا هستند، نتایج بسیار خوبى به همراه دارد.

محمدعلی زارعیان درباره خواص برخی میوه‌ها و سبزی‌ها اظهار کرد: آب گیاه تازه خارشتر (آدور) به‌اندازه چند مثقال تا یکى دو استکان و جوشانده خشک آن در آب از بهترین قطع‌کننده‌های خونریزی گوارشی به‌ویژه خونریزی بواسیر است.

وی افزود: لعاب حاصل از جوشاندن ریشه، تخم و گل خطمى در رفع پیچش و زخم‌های گوارشی بسیار مفید است و از مکمل‌های درمانی مناسب در بیماران مبتلا به زخم معده است همچنین زعفران از ترکیباتی است که اثر مثبت آن در کنترل علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) به‌ویژه تغییرات خلقی، به اثبات رسیده است.

همچنین بخوانید:

این دستیار تخصصی طب ایرانی بیان کرد: مطالعات نشان داده‌اند مصرف آب انگور در بیماران مبتلا به بیماری عروق قلب، اثرات خوبی بر کاهش فاکتورهای التهابی و کُند کردن سیر پیشرفت بیماری دارد؛ رژیم انگور در بیمارانى که مبتلا به پر شدن کیسه صفراو سنگ صفرا هستند، نتایج بسیار خوبى مى‌دهد.

مصرف مداوم تره می‌تواند چشم را آزرده کند

زارعیان خاطرنشان کرد: مصرف مداوم تره می‌تواند چشم را آزرده کند و لثه‌ها را نیز بیمار کند همچنین گرم‌مزاجان نیز از خوردن آن متضرر می‌شوند لذا باید تره را همراه با گشنیز تازه خورد, خوردن برگ پخته تره براى بواسیر مفید است, خوردن آب تره نیز به‌ قدر 15 گرم، خون بواسیر را قطع مى‏‌کند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروى جنسى است.

وی تصریح کرد: سبزی تره اگر با غذا و بعد از آن خورده شود به هضم غذا کمک می‌کند و مانع ترش شدن غذا مى‌‏شود, مزاج را لینت مى‌‏دهد و نیروى جنسى را تقویت مى‌‏کند.

منبع: alomatab

12345678
last