علل و عوامل اسهال + راه های درمان فوری و خانگی اسهال


نتیجه تصویری برای درمان درد معده و پشت کمر


عوامل و دلایل های اسهال چیست؟

زمانی که تغییر در تعداد و غلظت مدفوع ایجاد شود به طوری که مدفوع آبکی شده و تکرر ان بالا رود فرد مبتلا به اسهال می شود.

علت چیست؟

بزرگترین و اصلی ترین علت اسهال عوامل عفونی است که این عوامل از طریق مختلف وارد بدن می شود. گاهی با خوردن میوه و سبزی که به درستی و کامل شستشو داده نشده باشد اسهال ایجاد می شود. در بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن بهداشت به خصوص بعد از اجابت مزاج عفونت موجود در دست هایی که شسته نشده اند و.. وارد بدن شده و اسهال رخ می دهد.


علل اسهال و راه های درمان

دلایل اصلی اسهال

تا به حال به این فکر کرده اید چرا اسهال می گیرید؟ این امر می تواند چندین دلیل داشته باشد. برخی از آن ها در زیر می بینید:

– حساسیت غذایی:گاهی اوقات آدم ها محصولاتی را مصرف می کنند که بدن شان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.


– آب آلوده:تابه حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.


– بیماری های روده:انواع مختلفی بیماری های روده ای وجود دارد که آدم ها از آن ها رنج می برند. یکی از شناخته شده ترین نوع آن ها آی بی اس یا سندروم روده ی تحریک پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده می تواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.


اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول می کشد. معمولا به فردی که به آن مبتلا شده است بستگی دارد. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان های خانگی شوند، ممکن است آن قدرها طول نکشد. پس لازم است با درمان خانگی اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید. ای درمان ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.


چند نکته که باید به آن ها توجه کرد:

در صورتی که فرد دچار اسهال مشکلاتی دارد که استفاده از مایعات را برایش محدود شده، پیش از شروع مصرف زیاد مایعات حتما باید با پزشک مشورت کند.


کودکان، زنان باردار و سالمندان مبتلا به اسهال باید بسیار مراقب باشد.

شیرخوارانی که شیر خشک می خورند باید با مشورت پزشک از شیر خشک مناسب تری استفاده کنند، اما در مورد شیرخوارانی که شیر مادر می خورد، هیچ تفاوتی ندارد و نباید شیر مادر قطع شود.


کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از دادن هر دارو باید با یک پزشک مشورت شود.

چند داروی بدون نسخه می تواند به درمان اسهال کمک کند. داروهایی مانند بیسموت (Pepto-Bismol)، آتاپولگیت (Kaopectate) و لوپرامید (Imodium) بدون درمان علت بیماری، به کاهش علائم اسهال کمک می کند. افراد با اسهال مزمن نباید این داروها را بدون مشورت با پزشک استفاده کنند.


بدون تجویز پزشک نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و داروی ضد اسهال خورد. مصرف بیش از اندازه این داروها مشکل ساز شده و باعث یبوست می شود. در صورت داشتن تب یا اثر خون در مدفوع باید حتماً به پزشک مراجعه شود.


نکات بیشتر از ابتلا به اسهال تا درمان آن

هشدار!!

اگر در زمان ابتلا به اسهال این علائم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

1- اگر ابتلا به اسهال شما بعد از گذشت 2 روز هیچ تغییری البته رو به بهبودی نداشت.

2-اگر مدفوع شما خونی شد.

3-اگر فرد مبتلا به اسهال با لاتر از 45 سال بود چرا که بعد از 40 سالگی مقاوت سیستم ایمنی بدن تا حدی پایین می آید.

4-اگر در کنار اسهال بسیار تشنه می شوید و دهانتان خشک می شود.

5- اگر در کنار اسهال تب هم دارید.


رژیم غذایی مناسب:مصرف مایعات، غذای کم حجم و مقوی

از همان روز اول شروع اسهال باید از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری شود. سوپ ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب های مناسبی است.

در روز دوم می توان از گوشت های سفید، ماهی و تخم مرغ استفاده کرد. ماست نیز گزینه خوبی است.


محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل ها که باعث حساسیت روده ها می شوند و نباید خورده شوند.

نوشیدنی های الکلی، کافئین دار و شیرین حالت اسهال را شدیدتر می کند. نوشیدنی های ورزشی آمادهمی تواند به جذب بهتر مایعات و درمان اسهال کمک کند.


چای:چای سیاه حاوی 8- 12 درصد تانن است، بنابراین یکی از بهترین داروهای ضداسهال طبیعی است که هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای مصرف ندارد.


اگر اسهال ایجاد شده به دلیل تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی باشد(مثلا در مسافرت) و نه در اثر میکروب ها و ویروس ها، استفاده از چای به صورت پودر باعث ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی است.


چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می تواند باعث ایجاد یبوست شود.


درمان دارویی

در موارد خفیف‌ می‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ لوپرامید و پپتوبیسمول‌ استفاده‌ کرد. امکان‌ دارد سایر داروهای‌ ضداسهال‌ تجویز شوند. در صورت‌ شناسایی‌ یک‌ انگل‌ یا باکتری‌ به‌ خصوص‌ به‌ عنوان‌ علت‌ اسهال‌، امکان‌ دارد آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود.

در موارد زیر باید درمان خانگی را متوقف کرد و سریعاً به پزشک مراجعه کرد:

  • اگر اسهال بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد
  • درد شدیدی در شکم و یا روده به وجود آید.
  • درجه تب به ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد.
  • مخاط، خون یا کرم در مدفوع ظاهر شود.


همان طور که اشاره شد اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال است اما به منظور تسریع در روند بهبودی داروهای مختلفی به منظور درمان اسهال تولید شده‌اند که در ادامه به صورت اجمالی به برخی از این داروها اشاره می‌شود.

لوپرامید


قرص لوپرامید (Loperamide) یکی از داروهای ضد اسهال است که در صورت مصرف ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و تهوع به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که این دارو برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد.


دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) دارویی برای درمان اسهال و بیماری‌های التهاب روده می‌باشد. تاری دید یا خشکی پوست از عوارض دیفنوکسیلات است. این دارو با کاهش دادن حرکات روده زمان عبور غذا از روده‌ها و جذب آب اضافی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش میزان اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که دیفنوکسیلات دارویی است برای رفع علایم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه‌ای اسهال را درمان نمی‌کند. مصرف طولانی مدت دارو ممکن است موجب بروز تحمل و استفاده مقادیر زیاد آن موجب وابستگی به دارو شود.


بیسموت ساب سیترات

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای مشکلات گوارشی نظیر عفونت یا زخم معده مصرف می‌شود.استفراغ از عوارض قرص بیسموت ساب سیترات است.این دارو برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می‌شوند. مقدار مصرف این دارو برای هر بیمار باید طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور کلی برای بزرگسالان دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود.


مواد غذایی مناسب برای درمان اسهال

۱-دم کرده یونجه درمان اسهال است. اما اگر زیاد مصرف شود نفخ می‌آورد.

۲-موز کال شکم را سفت می‌کند و از راه‌های درمان اسهال است. موز کال زخم‌های روده را نیز بهبود می‌بخشد. گفته می‌شود شیر گل‌های موز در درمان اسهال خونی بسیار مؤثر است و به نوعی معجزه می‌کند.

۳-چای ریحان

۴-خاکشیر یکی دیگر از راه‌های درمان اسهال است.

۵-جو اگر سه روز در آب خیس شود، مایعی به دست می‌آید که در بهبود حالت فرد مبتلا به اسهال مفید است.

۶-گشنیز، گاهی برای درمان یبوست به عنوان ملین به کار می‌رود و گاهی برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

۷-ماست از جمله خوراکی‌هایی است که برای بهبود و درمان اسهال کودکان مفید است. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نابودی باکتری‌های مفید دستگاه گوارش و بروز اسهال می‌شود به همین دلیل مصرف ماست در کنار استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه می‌شود.


ماست برای بهبود و درمان اسهال کودکان مفید است

۸-خرما

۹-مخلوط پیاز و سیب: پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفیدند.

۱۰-جوشانده پوست انار که برای درمان اسهال موثر است.

۱۱-سماق: یک قاشق غذاخوری پر پودر سماق همراه با آب سرد، به درمان اسهال کمک می‌کند. اگر بعد چند ساعت حالت اسهال ادامه داشت نصف قاشق دیگر خورده شود.

۱۲-ازگیل خام

۱۳-علف هفت‌بند که برای درمان اسهال خونی، اسهال معمولی و بواسیر توصیه می‌شود.

۱۴-گل‌های خشک شده انبه، مغز هسته انبه نیز ضد اسهال است.

۱۵-سیب رنده شده

۱۶-دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است.

۱۷-جوشانده میوه به برای درمان اسهال‌های طولانی مفید است.


منبع :hidoctoor


[ بازدید : 115 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 30 مهر 1398 ] [ 14:26 ] [ salamat ]